Sveriges snabbaste drickabil?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

Inläggav Stellan » 22 apr 2008, 21:48

Det stämmer, fast jag hade hört lite fel när jag talade med dem på PV...jag tyckte att de sade Yanmar :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

Inläggav perra » 22 apr 2008, 21:53

Om det hade varit en yanmar hade den väl gått på riktigt bränsle iallafall :wink:
perra
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 23 jun 2007, 16:54
Ort: Orust

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

Inläggav Anders » 22 apr 2008, 21:56

En fundering, har för mig att vevaxeln i B36;an bara är trelagrad, stämmer det?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

Inläggav Anders Ason » 22 apr 2008, 21:57

perra skrev:Om det hade varit en yanmar hade den väl gått på riktigt bränsle iallafall :wink:


    Japp - alkoholfritt :D :D :D
    Passar en drickabil ¿
    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Sveriges snabbaste drickabil?

Inläggav Lars-Gunnar » 24 apr 2008, 00:09

Den V-8 motor som de 5 sista m/42 stridsvagnarna fick från Volvo var från Mercedes. Man tog 2/3-delar från Mercedesmotorn typ DB605 som licenstillverkades av Bolinder-Munktell i Eskilstuna och skapade en V-8 motor på 22,6 liter och 410 HK. Den var ju vansinnigt törstig och blev ingen succe. Scania-Vabis levererade 2 motorer på 162 HK vardera alltså 324 HK som satt i resten av de 160 beställda vagnarna som vägde 22,5 ton.

Volvos motortekniker fallererade fullständigt och Volvo fick se sig som förlorare på motorsidan då 155 st av alla stridsvagnar erhöll Scania-Vabis motorer typ L603.

Undrar vad de hade för motor som utvecklade 162 HK redan på 40 talet? Det måste ha varit 8-cylindriga industrimotorer. Turbo fanns ju inte.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster