Rätt svar!
Ingen mer höll med Ove och visade att de kunde eller kunde föreslå något annat så då får jag väl anse frågan som lite för svår, eller
Då visar jag en bild på hela fordonet. I båthamnar kan man finna sådana här fina bevarade objekt som skulle kunna återskapas till hur de en gång i tiden såg ut, i detta fall genom att förses med flak och lämmar. Kanske den användes i fjärrtrafik mellan Hälsingborg (obs gammal stavning) och Göteborg under 50 talet?
Till konstruktionsdetaljen som tråden handlade om:
Den kloss eller kil som finns i bakre fjäderinfästningen var till för att ge en bättre fjädringsförmåga vid olika belastningar, vid tomkörning antog klossen ett bakre läge genom sin tyngd och osymetriska form och gav därför en längre fjäder. På just dessa bilder kan man inte se att det skulle fungera därför att bakkanten på fjädrarna har knäckts genom överbelastning.
I sammanhanget kan väl nämnas att Ryhds var kända för sina lätta konstruktioner som gav hög lastförmåga.

- IMG_5251B2.jpg (54.78 KiB) Visad 12323 gånger

- IMG_5252B.jpg (60.28 KiB) Visad 12323 gånger