av S-V L44 » 22 mar 2013, 23:17
I tidernas begynnelse var lastbilarna, som också nämnts, ett smärre utvecklingssteg från hästvagnarna då fordonen vid den tiden egentligen var just motoriserade hästvagnar.
Att det kan tyckas vara en dålig förarmiljö (sett ur perspektivet väderskydd) ända fram mot slutet av 1920-talet, grundar sig säkert i att det inte fanns effektiva hjälpmedel mot regn på utsidan av rutorna respektive imma på insidan och inte heller var värmesystemen särskilt utvecklade. Det var fortfarande lika kallt inne i hytten som ute, om inte än råare inne i hytten.
I viss mån kan man kanske jämföra lite med jordbrukstraktorer på 1940-, 50- och även långt in på 60-talet.
Få jordbrukstraktorer hade ju någon hytt. När lagen om förarskydd kom (påbudet som f.ö. inte gällde när traktorn endast framfördes av traktorägaren) så byggde man på störtbågen med diverse rutor, tak, dörrar, etc. Det fanns också enklare s.k. väderhytter som endast hade en skyddande funktion mot väder och vind, inte mot personskador i samband med vältning. Men hur många av traktorförarna behöll dessa rutor, dörrar, etc. på traktorn?
Dessa extra attribut försvårade sikten och var helt enkelt bara i vägen generellt sett. Det är först när hytterna fick ”personbilskomfort” som väderskydden som dörrar och rutor blev allmänt accepterade.
Om man berör ordet personbil, så borde vissa personbilsförare köra cabriolet vintertid med hänsyn både till sin omgivning och till sig själv. Det är skrämmande att se hur många som inte bemödar sig att skapa fri sikt genom att ta bort snö och is från rutorna innan de ger sig iväg i trafiken.
I övrigt kan man spåna vidare på andra komfort- och i viss mån säkerhetsdetaljer.
Om man tittar på sittkomforten så var det kutym med enkla bänkar som var uppbyggda på träram. Men mot mitten eller slutet av 1940-talet började man se separata och t.o.m. avfjädrade förarstolar.
Rattarna var stora för att reducera erforderlig kraft att svänga fordonet. Servostyrning blev ju inte vanlig förrän i mitten av 1950-talet.
Ljudkomforten (och i viss mån värmekomforten) upplevdes ända in på tidigt 1960-tal som bättre i trähytter från t.ex. Be-Ge och Floby jämfört med ”oisolerade” stålhytter från t.ex. Nyström och Mercedes-Benz.
De förra upplevdes helt enkelt mera "ombonade" fastän de var lika funktionella.
// Kjell N