Att byta motor i ett fordon skall normalt sett egentligen inte behövas under ett fordons livstid, men sker av olika orsaker trots allt lite då och då.
Ibland byts motorn en andra eller t.o.m. en tredje gång, men att ett och samma fordon förbrukat minst sju olika motorer måste väl ändå höra till ovanligheterna.
En Volvo-buss modell B10, chassinummer 97627 och av årsmodell 1941 och tillhörig SJ i Malmö blev föremål för minst sex bokförda motorbyten (dvs. åtminstone sju olika motorer) under sin livstid som i och för sig varade i tretton och ett halvt år innan bussen skrotades.
Originalmotorn hade tillverkningsnummer 100172
Denna motor byttes till motornummer 66067 redan efter ett år
Knappt två år senare var det dags för bussens tredje motor med motornummer 100136
Tre och ett halvt år senare fick bussen motornummer 79946
Efter sju månader var det dags igen, nu med motornummer 100157
Ett år senare blev det motornummer 79379
Efter ett år och åtta månader från förra motorbytet fick bussen motornummer FC 81899.
Om detta var bussens sista motor går tyvärr inte att utläsa eftersom man slutade ange motornumren på registreringshandlingarna cirka 1952.
Och bussen gick ytterligare ett par år innan den slutligen skrotades.
Finns det uppgifter på andra fordon med fler motorbyten?
// Kjell N