Vart tog alla Volvo F12 vägen?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vart tog alla Volvo F12 vägen?

Inläggav Lasse Hsand » 24 okt 2012, 17:40

MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Vart tog alla Volvo F12 vägen?

Inläggav Thomas Almen » 24 okt 2012, 17:49

Fast en hamna i Peru, det vet jag med säkerhet :D
Thomas Almen

Inläggav Björn O » 24 okt 2012, 19:38

Jag minns att i mitten på 90-talet hade Peruaner eller Bolivianer en uppsamlingsplats
i frihamnen här i Göteborg där dom ställde Volvolastbilar hämtade från hela norden
i väntan på vidare befordran till sydamerika, bilarna som nästan utan undantag var
ramrena kom oftast dit 2 bilar i stöten, dvs en bil ställd uppepå den andra bilens ram
och ordentligt fastsvetsad där, minns inte hur länge detta höll på dock.

/Björn O.
Björn O

Inläggav Lasse Hsand » 24 okt 2012, 19:44

Jo det stämmer var i Hammerdal 2010 och kikade på 2st F12 som svetsades i hop. Men procentuellt på filmen så är det hög närvaro!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav sverker » 27 dec 2012, 06:36

Jag är i Bolivia just nu och speciellt gamla Volvo och en del Scania dominerar bland lastbilarna, och de får slita. I filmen ser man den vanligaste typen av flak, långa med höga lämmar som man sedan lastar med råge. Jag har bilder från en tidigare resa på en F12'a som gått igenom en bro, vi räknade ut på antalet säckar man lastat av och deras viktangivelse att den var lastad med någonstans mellan 25 och 30 ton vilket är mer än dubbelt så mycket som den tillåtna lasten hade varit i Sverige.

Jag har inte åkt just vägen genom Yungas som visas i filmen men väl andra liknande vägar uppe i bergen.
sverker

Inläggav Z 1578 » 03 mar 2013, 23:35

Under andra halvan av 90-talet bytte man ut dom sista F12 bilarna på åkeriet där jag jobbar. Om jag minns rätt så var det 7-8 bilar, den äldsta från -78 och dom 2 nyaste från -92. Dom äldre bilarna gick till Bolivia och dom 2 nyare gick till Grekland. Jag tror det hade med avgaskrav att göra. Trist var det hur som helst att dom försvann, det var ju dom sista "riktiga" lastbilarna.
Andreas
Z 1578

Inläggav Lars-Gunnar » 05 mar 2013, 03:30

Filmen har jag sett redan. De har även filmer med Hugh och Lisa från Ice roads som kör i peru med Volvolastbilar enbart för dess goda manöverytrymme. Jämkarna med sina truckar göre sig inga besvär.

http://www.youtube.com/watch?v=AN-LOnvj_Z8 Avsnitt 1 45 min

http://www.youtube.com/watch?annotation ... 9MvgUNU_gY Avsnitt 2 45 min

http://www.youtube.com/watch?annotation ... TtR2NR4g0U Avsnitt 3 45 min

Händer en del, bland annat att styrförmågan förloras och att kardan går av.

Det är ju jänkare som kör och de kör över stock och sten ocj is inte ens rensa vägen från den förlorade kardanaxeln.

Cirkusarna tog några stycken. Men idag kör de med nyare bilar.

Lars-Gunnar :)

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack