Import - Export

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Import - Export

Inläggav S-V L44 » 03 mar 2013, 17:00

Vi läser ofta om berättelser avseende mer eller mindre uttjänta Volvo-lastbilar som t.ex. hamnat i bl.a. Bolivia och Peru, så man kan lätt få uppfattningen att import och export av begagnade lastbilar är en relativt modern företeelse.
De flesta känner väl också till att de stora surpluslagren av begagnade militärfordon både efter första och andra världskriget spreds över Europa och en del även hamnade i Sverige.
Om man undantar dessa militära försäljningar och bara ser på import/export av civila fordon så lär det ha förekommit redan på 1930-talet att begagnade fordon handlades över gränserna.
Denna handel verkade av naturliga skäl avstanna under 1940-talet, men tog sedan fart igen under 1950-talet för att sedan fortsätta in i vår tid.

Sett ur Malmöhus läns horisont under 1950- och 1960-talet så verkade den största delen av lastbilsexporten ha skett till Danmark, Finland och Grekland.
Bland exempel på tunga fordon som exporterats kan nämnas Volvo (Rundnos, Viking, Titan), Scania-Vabis (förkrigsmodeller, Drabant, Regent, 55/56-serien, 75/76-serien), Plymouth-Fargo, Borgward, Commer, Opel, Ford, Renault, Bedford, m.fl.
Import var mera sällsynt, men det kom in en och annan Volvo och Scania-Vabis från bl.a. Danmark.
Verdexa (Volvo-handlaren i Malmö) verkade skicka många bilar på export till Grekland, medan Scania-Bilar i Malmö skickade många till Finland. Vasa verkade vara målet för de flesta av dessa Scania-Vabis ur 75- och 76-serierna, men det var ändå olika importörer i Finland, t.ex. Oy Vaasan Vaunu ja Trakteri, Nyholm, Vasa Försäljningscentral.

Hur såg importen/exporten ut i övriga län?
Man kan ju tänka sig att länen som gränsar till våra grannländer bör dominera i detta avseende.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Import - Export

Inläggav Thomas Almen » 03 mar 2013, 22:17

Vad jag kan minnas så gick en hel del bilar från Mellan-Norrland, (Jämtland, Väster-Norrland och Västerbotten) till både Norge och Finland. Till Finland mest under 70-talet, Norge under längre period.
Thomas Almen

Inläggav Kjell T » 04 mar 2013, 08:50

Importen av lastbilar från Sverige var livlig i början av 60-talet. Totalvikterna för lastbilar hade höjts och behovet av större bilar var stort. En bilmålare i grannskapet hade många importbilar under arbete för att de skulle bli atraktivare att sälja.
Av de nämnda så var Oy Vaasan Vaunu ja Traktori Ab Scania-Vabis representant i Vasa något år, åtminstonte 1958. Representant för märket blev senare Oy Auto-Velo Ab och sedan blev det Oy Scan-Auto Ab, som nu har bytt namn till Scania Suomi. Efter samtal med en som var anstäld 1959-1967 på Auto-Velo råder nu lite oklarhet hur det var med Vaasan Vaunu ja Traktori, eventuellt skötte de enbart om service.
Nyholm hade förnamnet Paul, och hade många S-V och Volvo. Vasa Försäljningscentral är obekant. Kan det möjligen ha varit Helge Edström, hem från Norrland och bosatt i Vasa.
Kjell T

Inläggav Per Thomson » 04 mar 2013, 18:12

Jag kollade upp en Volvo Titan med reg.nummer B1230 åt en kompis som körde denna bil regelbundet i kontinenttrafik medan den ägdes av det Vallentuna åkeri som jag också körde för en kort tid. Det visade sig att den såldes till Finland redan i slutet på 60-talet. Vi kallade bilen för "halvett" (12.30/B1230).
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Skuggan » 04 mar 2013, 21:08

Som litet komplement till Thomas uppgifter om Norge och Finland från Mellan-Norrland, så gick det en del längre bort också..
Grekland skickades det en del till och det som "blev över" packades SydAmerika-Style med hjälp av svets..
Det gick att få tre chassin på varandra om det med hjul längst ner, var av hyfsad längd...
Nåja, det hände ju att ramarna kapades så att man delade på två lass..

Man undrade ju då, hur man fick ihop skräpet igen...

De där totalt slutkörda virkesbilarna med 2-3 svenska ägare först, hamnade nog mest troligt i syd-america..
Skuggan

Inläggav S-V L44 » 06 mar 2013, 03:08

Jag såg att Herrstinas far ägde en 1966-års tvåaxlad Volvo L49513 Titan Tip Top med chassinummer 622 och registreringsnummer M7085 en kort period under 1971.
Bilen verkade bara ha gått i "riktig" trafik i tre år i Vellinge som tippbil med kran (Foco 300) och några månader i Vallåkra.
Bilen ägdes för övrigt mest av Verdexa.
Man kan ju tänka sig att det kanske varit en bil med många problem eftersom den stått hos Volvo-handlaren i Trelleborg och Malmö i flera omgångar.
Bilen togs i trafik i augusti 1967 men fick sitt första körförbud redan i augusti 1968 och ett besiktningsföreläggande 1970.
Lastbilen blev sedermera exporterad till Keflavik på Island i mars 1972.

Har du något minne av denna bil Herrstina?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav herrstina- » 06 mar 2013, 09:54

Jag minns att vi hade en sån där hemma, däremot minns jag inte att den användes. Möjligen var det något problem som ställde till det?
Strax efter den här fick gubben tag i en annan Alphydda, jag tror att bilarna kom från samma handlare så tanken finns att bytet kan ha med ev problem att göra.

Jag trodde inte heller att Alphyddorna fanns mer än -64-65, den här verkar vara -66.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Re: Import till Arica i norra Chile

Inläggav Bengt Dahlberg » 06 mar 2013, 13:00

Den som råkar att komma till Arica uppe vid gränsen mot Peru kan se en jättestor plan full med importerade lastbilar.
Observationen gjord från passerande buss och öster om den nordsydliga huvudvägen.
Bengt Dahlberg

Inläggav Lars-Gunnar » 06 mar 2013, 22:50

Thomas Almen skrev:Vad jag kan minnas så gick en hel del bilar från Mellan-Norrland, (Jämtland, Väster-Norrland och Västerbotten) till både Norge och Finland. Till Finland mest under 70-talet, Norge under längre period.

Då skulle det nog ha varit Bilbolaget i Umeå som agerade exportör eller Bilbolaget i Lycksele.

Man funderar på vad alla inbytesbilar som inkom till Bilbolaget tog vägen. De kunde väl inte byta in en 3-4 år gammal lastbil och omgående skrota den. Viking Turbon som min far körde och var 3 år (1962-1965) den undrar jag just vart den tog vägen. Den var mycket välhållen och visste inte vad salt ville säga.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 07 mar 2013, 22:20

Mja Lars Gunnar, som jag minns så var det faktiskt mest Scania som gick till Finland ivartfall. Hade kontakt med en f.d Scaniasäljare från Umeå som livnärt sig på export av gamla Scanior till just Finland. Det var inte ovanligt att bilar från konkursbon, som var behäftade med km.-skatteskulder fick åka båten över Bottenhavet. I Sverige skulle nästa köpare lösa skulden, å då blev dom ju i stort sett osäljbara. När man körde som flitigast på Norge på 70- och 80-talet kunde man möta bilar hemifrån som var endast lite ändrad i lacken, ibland inte alls.
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 07 mar 2013, 23:13

Lars-Gunnar skrev
Viking Turbon som min far körde och var 3 år (1962-1965) den undrar jag just vart den tog vägen.

Om du känner till bilens registreringsnummer så råder jag dig att kolla upp historiken via Landsarkivet, så försvinner alla frågetecknen (eller många av frågetecknen i alla fall).

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 09 mar 2013, 00:43

S-V L44 skrev:Lars-Gunnar skrev
Viking Turbon som min far körde och var 3 år (1962-1965) den undrar jag just vart den tog vägen.

Om du känner till bilens registreringsnummer så råder jag dig att kolla upp historiken via Landsarkivet, så försvinner alla frågetecknen (eller många av frågetecknen i alla fall).

// Kjell N

Tyvärr S-V L44 så kommer jag inte ihåg det. Jag har ett foto taget från sidan med halva baken där delen som skulle ha regplåten inte är med.

Den hade i alla fall ett AC-skylt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 09 mar 2013, 11:44

Kjell T skrev
......Vasa Försäljningscentral är obekant. Kan det möjligen ha varit Helge Edström, hem från Norrland och bosatt i Vasa.

Adressen till Vasa Försäljningscentral uppges vara Smedsby.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Kjell T » 09 mar 2013, 16:49

Helge Edström hade sina bilar stående i Smedsby. Där bodde också en annan affärsman, Bo Sippus. Helge Edström var troligen hem från Lycksele.
Kjell T

Återgå till Allmänt Veteransnack