Tungtransport

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tungtransport

Inläggav flak » 18 feb 2013, 23:10

Finns det någon därute som sitter inne på fotografier på följande tungtransporter:
transformatortransport till Hemsjö 1967
Oskarshamnsverket 1969.
Ågestatransporten 1960.61 Ågestareaktorn
Det ska ha varit Vattenfalls gamla ekipage med Brockway & Pacific dragare
Flak
Användarvisningsbild
flak

Re: Tungtransport

Inläggav faun v12 » 19 feb 2013, 22:51

Vilka komponenter åsyftar Du vid Ågesta ? Reaktor-tanken eller tankarna gick från Degerfors-järnverk med aningent tåg eller Vagn-björn till Otterbäckens hamn för att sedan gå vattenvägen till Stockholm. Väl framme i Stockholm kanske man använde Vattenfalls bilar ?
faun v12

Inläggav faun v12 » 20 feb 2013, 21:22

Var det gäller Ågestas reaktor-kärl så gick det på järnväg från Degerfors till Älvsjö 1961,så från Älvsjö station kanske Vattenfall drog den med sina bilar. Jag skall titta bland mina bilder om något liknar ett reaktor-kärl. Oskarshamn 2s reaktor-tank gick med järnväg till Otterbäcken för att sedan ta sjövägen fram. Givetvis användes även där bilar och trailer sista biten,skall leta även efter det , men i det fallet tror jag att Brockway-bilarna var borta till förmån för den första Faunen som köptes 1966.
faun v12

Inläggav flak » 21 feb 2013, 12:04

Vägtransporterna oavsett dragare men och vattenfalls dragare ska ha använts sista biten till Stockholm, Ågesta ska även ha sänt på Tv enligt uppgift.
Tack för att du letar=)
Flak
Användarvisningsbild
flak

Återgå till Allmänt Veteransnack