Takstolstransport 1950

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Takstolstransport 1950

Inläggav Lars-Gunnar » 07 feb 2013, 01:47

Bilderna är från VK-fotografen Herbert Bylunds fotosamling som Hembygdsforskning Rundvik-Nordmaling fått av Karin Åberg dotter till Herbert Bylund.
Bilderna är tagna i samband med att NÅ-AB (Nordmalings Ångsågs AB) bygger ett nytt magasin för att lagra Masonit. Arbetet är riskfyllt arbete när takstolarna skall lyftas upp för montering man drar upp ett spel. Två bilar används och troligen är det en Volvo rundnos som agerar påskjutare.

Scania-Vabisen är hemmanhörande i Umeå och har registeringsnummer AC 3230 och 10 hjulmuttrar. Då det var 1950 så undrar jag vilken typ av S-V de använde? Lastbilen måste ju vara köpt före 1950 för den ser ju inte direkt ny ut.

Den sista bilden är på 2,604 x 2,444 pixlar, 3,45 MB, och av MIME-typ. Maximal förstoring ger mycket bra bild.

S-V 144 vill du ha bilderna gå in på denna länk: http://www.wigo.se/index.php/Nordmaling ... C3%A5gs_AB

Bild

Bild

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Takstolstransport 1950

Inläggav Sudde52 » 07 feb 2013, 19:04

Mycket intressant Lars-Gunnar! Är ju själv i samma bransch så det vore kul om man kunde hitta fler bilder med anknytning till detta. Finns det nåt länsarkiv eller liknande där man kan söka efter fler bilder?
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2013, 01:21

Sudde skrev:Mycket intressant Lars-Gunnar! Är ju själv i samma bransch så det vore kul om man kunde hitta fler bilder med anknytning till detta. Finns det nåt länsarkiv eller liknande där man kan söka efter fler bilder?

Svårt att säga Sudde, detta var transporter som inte var så vanliga här uppe i Örnsköldsvik men när de byggde Östrand och Ortvikens pappersbruk var det mycket sådana här tunga saker men jag hittar inte bilder på det hela. Om man vill ha tag i gamla tungtransportfoton så är det nog svårt.

Lars-Gunnar

Inläggav Per Thomson » 08 feb 2013, 09:46

Mycket intressanta bilder.
Jag skulle tro att detta är en intern transport från lokal järnvägsanslutning till byggplatsen. Var fanns närmaste cementgjuteri finnas som kunde tillverka denna typ av förspända balkar?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Kjell T » 08 feb 2013, 10:58

Scania-Vabisen på fotot är relativt ny, framgår bla av stänkskärmarnas form. Kjell N har tidigare redogjort för när stänkskärmarna ändrades från de mera "flata" till det utseende som sedan bibehölls så länge strålkastarna var monterade på stänkskärmarna. Bilen är en L20 eller en L60.
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 08 feb 2013, 20:44

I Långviksmon, mellan Ö-vik och Umeå finns ett gjuteri som sysslar med liknande produkter. Hur gammalt det är har jag ingen aning om, men har sett bilder på bilar åt Erik M Sundkvist som gått för det. Å då handlar det om FB 88, och ev. en LS 76.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 08 feb 2013, 22:59

Jag funderar om det inte kommit per båt eller pråm frånn södra eller mellersta sverige för där fanns det absolut cementgjuterier. Det finns ju ambulerande sådana men om det nu verkligen är år 1950 så vet jag inte om Ö-vik hade eller om det var Sundsvall som ju redan då var en större stad men mer byggnationer och murning.

Lars-Gunnar

Inläggav Sudde52 » 09 feb 2013, 01:09

Har googlat lite på "förspänd betong" men inte hittat några direkta ledtrådar, har även väckt frågan hos mina arbetsgivare om hur många cementgjuterier som hade den typen av element vid den tidpunkten. Fortsättning följer förhoppningsvis...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Thomas Almen » 09 feb 2013, 08:18

http://www.langviksmon.nu/index.php/ort ... engbetong/ Här är gjuteriet jag nämnde. Fick dessvärre inte fram nån historik, men Strängbetong har kommit in som ägare på senare år.
Thomas Almen

Inläggav Z 1578 » 06 mar 2013, 00:53

Har varit till Långviksmon och lastat några gånger. Man känner sig inte så morsk när man ger sig ner för backen mot Björna med 35 ton betong på trailern, allra helst på vintern...Skulle nog inte vilja prova med ett ekipage som det på bilderna.
Andreas
Z 1578

Återgå till Allmänt Veteransnack