Det svar jag fick var kanske det enklaste och ditt skrivna svar har nog högre tillförlitlighet.
Hela frågan om lastade veteranbilar är känslig då de är ganska många som används inom rörelser och näringsverksamhet. De huvudsakliga skälen mot detta är väl konkurrenssituationen, miljöaspekterna och delvis säkerhetsfrågorna. I det första fallet tror jag mig ha förstått att Sveriges Åkeriföretag inte ser alltför allvarligt på detta då det i proportion är en av förhållandevis ringa omfattning trots allt. I de andra frågorna ligger väl intresset främst hos våra politiker. Till sist en ytterligare intressent - försäkringsbolagen som kan komma att ha synpunkter vid en olycka med en lastad bil som har kallats hobbyfordon. Kan innebära reducerad eller ingen ersättning. Själv kommer jag inte att bli förvånad om det finska systemet införs även här för då försvinner nog de mesta tveksamheterna.
(Även "lastat" studentflak kan nog vid ev. vid olycka riskeras att klassas som last.)