Fruktansvärda kollisioner och påkörningar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fruktansvärda kollisioner och påkörningar

Inläggav Lars-Gunnar » 05 jan 2013, 22:59

Hej!

Fann denna på YouTube med fruktansvärda följder. Tyvärr så börjar filmen upprepa sig efter 12 min men fortsätt titta (om ni orkar) för nya incidenter finns. Den biten där en lastbil tränger sig fram genom att flytta på bilarna är en pågående polisförföljelse i USA där de vill ha stopp på lastbilen. Annars är det en gåta hur folk kör ibland.

http://www.youtube.com/watch?v=ZGkgLB34 ... =endscreen

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Re: Fruktansvärda kollisioner och påkörningar

Inläggav turken » 05 jan 2013, 23:59

oroväckande just in thime
turken

Inläggav flak » 07 jan 2013, 16:30

Ja omkörningar i snömodd, racingkörning med bil släp ger sådana olyckor, storhetsvansinne, onödigt och hemskt
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav sverker » 07 jan 2013, 18:14

Bussen som välter vid 1:45 ser väldigt mycket ut som Bolivia, att den försöker ta sig förbi ett jordskred som är väldigt vanligt här eftersom bergen är så mjuka och det regnar mycket och häftigt. Jag har själv varit med om att det helt plötsligt ligger stora stenar som rasat ner mitt på vägen i en skymd kurva. Förhoppningsvis var det passagerarna som hade gått av och stod framför bussen när den skulle passera den svåra biten.

Japp, Yungas road. Här finns ett klipp från lokala nyheterna som visar olyckan, föraren omkom: http://www.youtube.com/watch?v=HUjEXLo-Rp8 och det här som är samma som den ihopklipta filmen: http://www.youtube.com/watch?v=w3XBWDlCtns

Otäcka bilder i övrigt också.
sverker

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2013, 12:51

Inslagen från Ryssland innehåller säkert en hel del promille, misstänker jag.
Thomas Almen

Inläggav Bo Norvinge » 08 jan 2013, 13:03

Vad jag har hört kräver alla eller en del försäkringsbolag "dash-cam" vilket gör att en hel del finns dokumenterat.
I Sverige är det tillåtet med övervakningskameran bara om man tvingas sätta igång den själv varje gång. Alltså inte om det går igång automatiskt. Det finns kameror som även i en parkerad bil startar automatiskt om någon backar på bilen eller om någon rör sig i dess omedelbara närhet, kanske för att skada bilen. Detta är inte tillåtet.
Återigen så ska ju de som gör fel och begår brott skyddas i detta land. Hederlighet och ärlighet placeras även denna gång lågt. Heja-heja!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Ason » 08 jan 2013, 22:48

Bo Norvinge skrev:Vad jag har hört kräver alla eller en del försäkringsbolag "dash-cam" vilket gör att en hel del finns dokumenterat.
I Sverige är det tillåtet med övervakningskameran bara om man tvingas sätta igång den själv varje gång. Alltså inte om det går igång automatiskt. Det finns kameror som även i en parkerad bil startar automatiskt om någon backar på bilen eller om någon rör sig i dess omedelbara närhet, kanske för att skada bilen. Detta är inte tillåtet.
Återigen så ska ju de som gör fel och begår brott skyddas i detta land. Hederlighet och ärlighet placeras även denna gång lågt. Heja-heja!

Har själv undersökt frågan om vad lagen säger om instrumentbrädeskamera och har förstås en egen. Då kom det fram samma saker som Bosse skriver, men ... "om man tvingas sätta igång den själv varje gång", blev jag upplyst om också men där finns ännu inget fall prövat tydligen. Så det är nog bara att köra på. Att sätta igång den själv kan ju innebära att man sätter i proppen i cigarettuttaget. Leka polis är inte att rekommendera men att ha den för sitt eget skydd verkade OK.

Använde själv en fast uppsatt kamera över allmän plats för många år sedan och boven åkte fast. Tingsrätten ifrågasatte inte åtgärden med ett ord utan ansåg tydligen att bevisvärdet var viktigare.

Delar Bosses uppfattning i sista mening då det är ett väldigt tjafs bl a med Länsstyrelsen (Lst) hos oss om tillstånd för två kameror från polisen på en av landets värsta slagsmålsgator. Det är helt klart bovarnas integritet man vill skydda för Lst har inte stöd för sitt agerande hos ortsbefolkningen.

fordonskamera1_redigerad-1.jpg
    HD upplösning och IR för natt.
    fordonskamera1_redigerad-1.jpg (97.68 KiB) Visad 8686 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav färingsösoljeätare » 08 jan 2013, 23:19

Har jobbat en massa år i den branshen o kan tala om mkt lusigheter i form av att skydda brottslingars integritet :evil:
färingsösoljeätare

Återgå till Allmänt Veteransnack