Rostfria veteran hytter.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Rostfria veteran hytter.

Inläggav Böll » 28 dec 2012, 17:26

En polare är ihop med en tjej från Portugal o då kom ja direkt o tänka på äldre hytter som inte gått i salt,mm..finns en hel del äldre Scania o volvo ner igenom.MEN,va e folk berreda o betala för en mkt bra hytt,har redan hittat 2 hytter till Scania 111,en sovhytt o en typ,päronhytt,ska få pris idagarna,sen tillkommer ju frakt,,,,har ju svetsat upp fler 141 hytter,men de börjar bli för dåligt o svetsa i,så hitt nån snudd på rostfri måste ju va värt en del..får man spekulanter på 5 hytter så ska de gå på en trailer,sen kan man ju fylla upp med skärmar,mm runt om så man får med mkt delar,kommer flyga ner o titta om de bra priser.....
Böll

Re: Rostfria veteran hytter.

Inläggav Per Thomson » 29 dec 2012, 19:32

En "rostfri" hytt till modeller där de knappast inte kan finnas längre i vår del av världen lär väl vara värt ca 20 kkr. Då är det värderat utifrån "hobby-plånboks-perspektivet". Men det perspektivet kan ju variera avsevärt mellan olika personer och att basera någon näringsverksamhet på att renovera hytter för mindre än det beloppet lär inte lyckas. Sedan är det en fråga om hur många som inser hur mycket det kommer att kosta innan man börjar. Lycka till med idén som jag tycker låter mycket intressant.

Den här tråden kommer senare att bli flyttad till "Hyttverkstad" om du inte protesterar Böll.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Böll » 30 dec 2012, 00:01

2 Norrmän ska ha hytter om ja löser det,men ev får dom adressen till skroten för intresset i Sverige e väldigt dåligt...
Böll

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2012, 11:12

Lägg ut annons under kategori "Objekt finns" med rubriken "Behöver du en ny hytt?"
Undertext:
Tala om vilken modell du söker och jag skall se vad jag kan få fram. Ta inte rubrikens "ny" för bokstavligt, jag avser hytter som är relativt fria från rostangrepp.
<<<<<<<<<<<<<<<<

Sätt också in annonser i Klassiska lastbilar och MHS medlemsblad "Motorhistoriskt annonsmagasin"
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Böll » 30 dec 2012, 17:11

Jo,de kan va en bra ide,för ja räkna med om de ska gå ihop för mig då måste de med 5 hytter hem o helst en massa delar..sen kan ju nämnas att en bekant håller på o få en hytt till en 141 uppsvetsad o svetsaren e uppe i 28000 o har gjort lite mer än halva hytten,då funderar man ju på om de inte e bra mkt bättre o få en närmast rostfri hytt o rostskydda istället...troligen har hytterna i Portugar nån rost,men de kan omöjligt va lika illa som i norden..
Böll

Inläggav Per Thomson » 30 dec 2012, 17:38

Du är inne på Scanias 14x hytter förstår jag, det lär väl inte vara så lätt att hitta Be-Ge eller Floby-hytter från 60-talet men de kanske hade varit än mer efterfrågade.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Böll » 30 dec 2012, 18:24

Nja,alla äldre Scania hytter verkar de va ngt sug efter,ska kolla om de finns äldre med,de finns idag ja vet om en 141v sovhytt o en till ls-111 70tal,men fått pm om Volvo hytter med som norrmän vill ha,får helt enkelt flyga ner 1v o åka runt,kan behöva lite värme nu, :D
Böll

Inläggav Peter Ohlsson » 30 dec 2012, 18:36

Låter i mina öron helrätt, även andra delar är ju mycket intressant tex volvo td 120 motorer eller växellådor sr 62.
Peter Ohlsson

Inläggav Böll » 30 dec 2012, 19:09

D Japp,kan bli bra de här, :D allt grunda sig i att ja tröttna efter att ha svetsat upp 3 141 sov hytter,2 hade ja själv i åkeriet o 1 svetsa ja på för en polare,redan då fundera ja på att söka hytter utomlands,leta länge efter en 141 o bygga krokbil av till min grävfirma,men va de inte ruttna hytter så va ramen kass o riktigt så mkt jobb va ja inte berred på o göra,så nu har ja en 143 ,med krok,en toppenbil som bara går,galvad o rostfri de trevligt,,,men så för några veckor sen ringde en o ville ha svetsat upp en 141 hytt igen,då börja ja kolla i utlandet så där e vi nu..... :D
Böll

Återgå till Allmänt Veteransnack