Danmark-Italien 1965

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Danmark-Italien 1965

Inläggav Ante » 22 dec 2012, 22:55

En dansk dokumentär från 1965. Man får följa med en kylbil tillhörande Holm Pedersen med kött från Danmark till Italien.

http://www.youtube.com/watch?v=V4V1h7LrXA0
Ante

Re: Danmark-Italien 1965

Inläggav Per Thomson » 24 dec 2012, 01:22

Jo, den förtjänas att bli påmind om, den finns omtalad här på forumet för något år sedan http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=3484&hilit=fantastisk

Det är en sådan film som jag bara måste se om igen. Det var precis så här det såg ut när jag körde, skandinaverna körde fortfarande mest med nosbilar medan tyskarna hade tvingats till frambyggen på grund av längdrestriktioner. Det var heller inte motorvägar överallt och ibland valde man ändå bundesstrasse om motorvägen var för backig. Brennerpasset var fortfarande inte färdigbyggt. Jag blir nästan rörd när jag ser den här filmen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ante » 24 dec 2012, 12:20

Kul att det uppskattades även om filmen redan tagits upp för ett år sedan.

Jag tänkte lite på din Volvo med förlängd hytt när jag såg filmen, att det var på dessa vägar ni for. Jag har själv kört lastbil i Schweiz och Österrike men med lite nyare bilar som 4-serie och FH globe XL. Nu är det ju bara motorvägar och tunnlar rätt igenom bergen. Det enda man får hålla koll på är att de vita dosorna i framrutan piper som de ska när man passerar vägtullarna. I det avseendet har yrket förändrats ganska mycket.
Ante

Inläggav Per Thomson » 25 dec 2012, 11:31

Tack Ante för nulägesrapporten!
Jodå, din beskrivning om hur det ser ut idag stämmer, provade lite mellan Italien och Schweiz för 2 år sedan, dock bara med personbil. Aostadalens vägar hade förändrats en hel del sedan 60-talet. Visar omväxlande några bilder från förr och nu.

1966FB88Aosta1___1.jpg
Lite mörk bild men det var det också på riktigt, skymning. Aostadalen 1967.
1966FB88Aosta1___1.jpg (34.14 KiB) Visad 14201 gånger

IMG_0918_1.JPG
2011 Aostadalen. Observera gamla vägen ovanför tunnelöppningen.
IMG_0918_1.JPG (252.91 KiB) Visad 14197 gånger

IMG_0950 (Small).JPG
Visst kan vägarna vara "häftiga" idag också, observera vägens fortsättning mot Schweiz uppe på berget i flera våningsplan, s k galleria.
IMG_0950 (Small).JPG (67.64 KiB) Visad 14193 gånger

1966FB88Aosta3__1.jpg
Avslutar med en bild från förr tagen från förarplatsen på FB88:an. Så kunde det se ut när man passerade genomsamhällen, inte helt lätt.
1966FB88Aosta3__1.jpg (44.31 KiB) Visad 14192 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ante » 25 dec 2012, 15:31

Tack för fina bilder! Jo man ser ju ibland de gamla vägarna slingra sig kring motorvägen. Brukar tänka: "Kan det verkligen vara där de körde, nej det ser för gammalt ut." Men det var väl helt enkelt just där ni körde! Ibland får man ju faktiskt fortfarande slingra sig fram på gamla vägsträckor brevid nya motorvägsbyggen i östländerna och i vårt grannland Norge... Så trötta folk i samhällena måste ha varit på lastbilarna som fyllde upp gatorna helt som på sista bilden, det bullrade ju och luktade dieselavgaser betydligt mer än idag också. Jag gillar verkligen perspektivet man får genom bilder som dessa och så himla längesedan är det ju inte heller.

"Gallerian" ser ut som pålverk i betong för att slippa skära i berget. Eller är det vägar i två våningar? Annars kanske man skulle kunna bygga terasslägenheter i det? :D
Ante

Inläggav Per Thomson » 25 dec 2012, 20:06

Ante skrev: . . .
"Gallerian" ser ut som pålverk i betong för att slippa skära i berget. Eller är det vägar i två våningar? Annars kanske man skulle kunna bygga terasslägenheter i det? :D

Jag minns inte det var körbanor i två våningar, två filer i vardera planet. I så fall var det inte hela vägen. Gränsstationen i tunnel på högsta nivån. På Schweiz-sidan inte lika utvecklat. Här kommer två bilder till, den ena från uppfart genom gallerian på italienska sidan och den andra från Schweiz-sidan på väg utför, åkriktning mot norr.

IMG_0954_1.JPG
IMG_0954_1.JPG (97.89 KiB) Visad 14127 gånger

IMG_0951_1.JPG
IMG_0951_1.JPG (115.96 KiB) Visad 14127 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ante » 26 dec 2012, 01:15

Att bygga i flera våningar är en rätt vanlig lösning i många länder och det är ju rätt smart. Lämpligt alternativ till förbifart Stockholm kanske, släng på en våning till på Essingeleden!
Ante

Inläggav Per Thomson » 26 dec 2012, 11:37

Jo, det vore smart med sådan lösningar. Jag skrev först att så var fallet men sedan blev jag osäker. Googlade lite igår men kunde inte hitta belägg för att det skulle vara flera våningsplan, det man ser på min bild kan handla om tak för skydd mot snömassor. Om man förstorar mitt originalfoto kan man kanske med lite fantasi tro att man ser fordon på flera plan. Synd att man är så glömsk och inte noterar bättre när man är på plats.

En trafiklösning med flera plan var några av de järnvägsbroar som förband öarna ner till Key-West i Florida. När biltrafiken ökade under 1930-talet och färjorna inte hann med byggde man vägbana ovanpå järnvägsbron. Järnvägslinjen blev inte så långlivad då en storm bröt sönder en av de största broarna. Rester av de broarna kan ses än idag om man bilar till Key-West över de drygt 30-talet broar som förbinder ö-kedjan.

IMG_0950_Detalj.jpg
Det enda fordon jag med säkerhet kan urskilja är markerat med rött och på väg utför (blå hytt).
IMG_0950_Detalj.jpg (53.16 KiB) Visad 14058 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Ante » 27 dec 2012, 03:24

Snötak är ju rätt vanliga i de där trakterna. Jag tror att det är ett sådant man ser på bilden. Våningsplanet med väg på ser lite tjockare ut än "taket". Under ser man pålningen klart och tydligt. Kanske är tanken att skydda vägen mot eventuella laviner genom att låta de passera under vägen, i detta fall är det visserligen skog ovanför så några större snöras lär det nog inte vara frågan om. Förutom exemplet i Florida så har jag sett tvåvåningsvägar på flera ställen i Nordamerika, tex i N.Y. Har fått intrycket att det då rört sig om gator eller trafikleder i markplanet som med tiden blivit så hårt trafikerade med genomfartstrafik att man funnit det lämpligt att bygga en våning till ovanpå.

Åter till 60-talet: Var det bara autohof som gällde för nattparkering eller nöjde man sig bensinmacksparkeringarna? Hörde att autohofen var något som kom till av säkerhetsskäl direkt efter kriget, hur var det med stölder och inbrott på 60-talet? Idag är det ett stort stressmoment att finna nattparkering kvällstid för det är knökfullt precis överallt. Förmodar att det problemet inte existerade på den tiden ens i Tyskland?
Ante

Inläggav Per Thomson » 27 dec 2012, 12:58

Tyskland, Holland och Belgien var relativt säkra länder men fick man vänta eller möjlighet till vila en hel natt så valde man ett Autohof om det fanns. Autobahn-mackar fick duga om det bara handlade om några timmars vila. Mackar som typ Mellendorf kändes säkrare och även speditörernas och större industriföretags parkeringar. Italien var ökänt för såväl mutor som alla typer av brott. Minns en finsk tradare som stod på gränsen till Italien vid Brennerpasset som saknade alla hjul och lampor. Den hade blivit ståendes några veckor på grund saknade dokument. Vissa som körde på Italien satte hänglås på tanklock, reservhjul och förvaringslådor. Det kostade åtskilligt om man skulle passera Brenner-gränsen utan dagar av väntan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Böll » 28 dec 2012, 03:11

Satt inatt o såg filmen o kan ju danska rätt bra,.o de va kul o höra meken berätta att de 3 bröder på åkeriet,2 som kör o den tredje mekar,han gilla svenska bilar för dom höll bra,men ändå skaffa dom verkstad för andra verkstäder tog 20kr i timmen,o med 8 bilar så kunde man hamna på 15000 i månaden o de ville dom inte så dom öppna egen verkstad... :D
Böll

Inläggav Böll » 28 dec 2012, 03:44

Chauffören berätta en historia om när dom gjorde sin första utlandstur han o brodern med en Bussing, så kom dom fram till en brant utförsbacke i Tyskland,precis på krönet märkte föraren att bromsarna inte tog riktigt,de va tryckluft hydrauliska,så ena brodern som satt brevid kasta sig ur bilen o sprang ikapp o satte sig på dragstången o veva som en tokig på parkbromsen,dom lyckades precis få stopp på ekipaget,när dom sen fick tag på ett oljerör på en verkstad,så berätta meken att veckan innan så hade 2 holländare inte samma tur när dom förlora bromsarna,då kasta sig den ena ut,medans chauffören blev kvar,när dom kom fram till vraket me den omkomna chauffören så hade han dragit så hårt i handbromsen att hans arm hade gått av...En annan gång på väg hem så tyckte föraren att de sved i ögonen o bad brodern byta av o köra,men andre brodern hann bara köra en halvtimme innan han med tyckte de sved i ögonen,till slut fick båda uppsöka läkare o då berätta läkaren att fälten dom passera några mil tillbaka blev flyg besprutade samtidigt som dom passera,så dom hade fått bekämpningsmedel i ögonen,dom ringde hem så dom skicka ner en chaufför med personbil..de va enda ggn dom inte körde tur o retur....mkt kul o höra de dom beräätar..sist så berätta han som intervjuar under turen att hann filma lastbilarna i den italienska gränsstationen å då blev häktad 5 timmar,de gjorde inte bröderna glada,de va 5 timmar som skulle köras in... :D
Böll

Inläggav Per Thomson » 28 dec 2012, 10:17

Tack för dom översättningarna Böll. Den som läser dina översättningar och ser filmen en andra gång får säkert en större behållning. Jag ville visa filmen för min bror men han muttrade att man förstår ju inte vad de säger. Jag anser att oavsett om man förstår allt vad som sägs så har filmen ett stort värde bildmässigt och är ett utgör ett fint dokument över hur de internationella transporterna fungerade för ca 50 år sedan.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 06 jan 2013, 16:21

Ja, ta i beaktande att jag som är döv på båda öronen får behållning av filmerna. Jag ser alla filmer och använder ögonen istället.

Så om man har svårt att förstå kan man ha behållning av det man ser.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav volvotitan » 09 jan 2013, 23:19

Det var mycket väl översatt och med många detaljer som är viktiga för forståelsen.tusind tack för det Böll se även bilens utrustning i minut från 1:45 till 3:50 chauføren vet exakt vad bilen är gjord av. :D

hälsningar
Frank
från Danmark
volvotitan

Återgå till Allmänt Veteransnack