Veteranexcursion i ett snöigt E-län

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Veteranexcursion i ett snöigt E-län

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2008, 17:34

Drog i väg i regn, snö o slask (därav "randiga" bilder) o kollade på några bilar...
(varning, lång nedladdingstid - många bilder)

Bild
    Bild
    En tvåaxlad N86. Denna bil såg jag för första gången för mer än 20 år sedan (på samma sätt!)

Bild
    Bild
    En okänd Scania

Bild
    Bild
    Regent, dragbil årsmodell 1955, tryckluft och servo och med en ovanlig hytt

Bild
    Bild
    LB66, mycket ovanlig, tillverkad i 237 exemplar.

Bild
    LB80, mest luft!

Bild
    Vissa delar saknas på denna bil!

Bild
    110 -71 boggie

Bild
    Bild
    Härrydatrailer från 1962, tryckluft.

Bild
    LB81 (rostfri hytt, ovanligt) under snöfall och bladfjäderbyte.
/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Veteranexcursion i ett snöigt E-län

Inläggav Anders » 12 apr 2008, 21:06

Riktigt fina bilder!
Inte dåligt att få se så många fina objekt på en och samma dag! :D
Är det en gammal vägverks Regent på bilden? Det var väl dem och försvaret som hade Nyströmshytter på sina bilar, tyckte mig skymta lite gul färg under det gröna.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2008, 21:18

Anders skrev:Riktigt fina bilder!
Inte dåligt att få se så många fina objekt på en och samma dag! :D
Är det en gammal vägverks Regent på bilden? Det var väl dem och försvaret som hade Nyströmshytter på sina bilar, tyckte mig skymta lite gul färg under det gröna.

Anders

Jo den har nog ett förflutet hos V'ägverket och det med hytten kan stämma.
    Tycker själv att bilen blir tuff med denna amerikainspirerade hytt (smal, lågt tak etc). Den passar bra i hop med Regenten som då ser lite stöddigare ut. Fönstervev ett halvt varv för rutan upp/ner.

Den här resan var i en riktning och det finns tre väderstreck till! Får bli vartefter.
/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 12 apr 2008, 21:26

Det är samma på min Volvo, man hinner knappt röra fönsterveven förrän rutan är helt nere :D

Den var riktigt fin Regenten, det är verkligen Scanian som sticker ut framför dem andra!

Alltid lika roligt att få se bilder från olika exkursioner, det finns ju en hel del kvar att titta på runt om i landet!
Brukade göra såna resor med farsan förut, det var ju alltid något intressant som man fick se:)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 13 apr 2008, 07:12

Anders skrev:...
Den var riktigt fin Regenten, det är verkligen Scanian som sticker ut framför dem andra!
...
Brukade göra såna resor med farsan förut, det var ju alltid något intressant som man fick se:)

Anders

Japp, och jag har f n tre resor inplanerade i "bygda", kan nämna - den bilskrot som sägs finnas i Borensberg och ligga på det reservdelslager som Förvarsmakten via FMV sålde ut när LA80 gick ur organisationen. En LA80 finns några km från mig men har inte ännu pratat med ägaren (det kommer). En resa till en entasuiast av äldre amerikanska lastbilar och ytterligre en till en firma som dagligen använder sin gamla fina Scania i verksamheten. Har ett antal uppslag till...

Det är ju så tyvärr med gamla farsor, de går ju ur tiden så småningom och kanske innan man hunnit "kopierat minnet" :(
    I mitt fall var intresset för den här generen lika med noll under mycket lång tid och missade då en stor chans.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav johnny013 » 14 apr 2008, 07:42

Bilskrot i Borensberg ????? kan det vara i kvarn då tro. :?:
N86 liknar den som Borensbergs såg hadde men jag tror att motorhuven var blå på den med när sågen lade ner så såldes den och den var som ny då väldigt välskött.Såg den sista gången på Skobes i Motala.
Johnny
johnny013

Inläggav Fredrik Klint » 14 apr 2008, 16:25

Anders Ason skrev:Drog i väg i regn, snö o slask (därav "randiga" bilder) o kollade på några bilar...

Bild
Bild

/Anders

Trevliga bilder! Men LB66 var väl frambyggd? Detta torde vara en L66, tillverkad i 2177 exemplar, enligt Lindhs Scania-bok. :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Anders Ason » 14 apr 2008, 22:04

Fredrik Klint skrev:
Anders Ason skrev:Drog i väg i regn, snö o slask (därav "randiga" bilder) o kollade på några bilar...
...

/Anders

Trevliga bilder! Men LB66 var väl frambyggd? Detta torde vara en L66, tillverkad i 2177 exemplar, enligt Lindhs Scania-bok. :wink:

Fick uppgiften av ägaren och visst kan jag hört fel på modell (och inte tänkt i ovädret!), det borde vara L66 som du skriver. Flå´t! Vad gäller antal tillverkade hörde jag dock rätt även om ägaren svävade något på en hit eller dit. Står det 2 177 exemplar i boken är det nog det som stämmer, men trots allt är det nog ingen stor serie för en bil. Tack för dina påpekanden- rätt ska vara rätt. :wink: /Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 14 apr 2008, 22:13

johnny013 skrev:Bilskrot i Borensberg ????? kan det vara i kvarn då tro. :?:
N86 liknar den som Borensbergs såg hadde men jag tror att motorhuven var blå på den med när sågen lade ner så såldes den och den var som ny då väldigt välskött.Såg den sista gången på Skobes i Motala.
Johnny

Uppgiften om LA80 delar i Borensberg vill jag minnas kom här från forumet. Ringde macken i Husbyfjöl och kollade om de visste något men de hade "ingen aning". Möjligen kan det hela var ett missförstånd men ska kolla vidare (finns en LA80 nästgårds).

N86:ans historia är okänd men regnumret finns kvar på bilen både fram o bak, så jag tänkte kolla vid tillfälle via V.v. Lite förvånande att den stått i så många år och dessutom utan att vara vandaliserad! Den står inte heller helt "off side", det rör sig en hel del folk där.
    /Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack