Tunga Masträffen blir Gävle Dala

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

Tunga Masträffen blir Gävle Dala

Inläggav Per Thomson » 13 dec 2012, 11:58

Genom att Sveriges Vägmuseum kommer att upphöra byter Tunga Masträffen namn till Gävle Dala någonting och flyttas till Gävle enligt preliminär information. Preliminärt datum för träff 2013 är den 3-4 maj.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Tunga Masträffen blir Gävle Dala

Inläggav Vågert » 14 dec 2012, 22:52

Per Thomson skrev:Genom att Sveriges Vägmuseum kommer att upphöra byter Tunga Masträffen namn till Gävle Dala någonting och flyttas till Gävle enligt preliminär information. Preliminärt datum för träff 2013 är den 3-4 maj.

Det låter bra,lagom att dra direkt från Svartå då!
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Reid Hulting » 14 dec 2012, 23:01

Vågert skrev:
Per Thomson skrev:Genom att Sveriges Vägmuseum kommer att upphöra byter Tunga Masträffen namn till Gävle Dala någonting och flyttas till Gävle enligt preliminär information. Preliminärt datum för träff 2013 är den 3-4 maj.

Vafalls? Bra att Sveriges Vägmuseum stänger :shock: ?

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Vågert » 14 dec 2012, 23:14

Reid Hulting skrev:
Vågert skrev:

Vafalls? Bra att Sveriges Vägmuseum stänger :shock: ?

Reid.

Nej nej inte mena jag att DET var bra,bara att träffarna ligger så rätt i tiden.
Det är liksom inte lönt att fara hem emellan :wink:
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Reid Hulting » 14 dec 2012, 23:21

Ingen fara, "missförstod" med avsikt :D .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Vågert » 14 dec 2012, 23:24

Reid Hulting skrev:Ingen fara, "missförstod" med avsikt :D .
Reid.

Ok Ok :mrgreen:
Vågert
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2012, 01:03

Vad händer med klenoderna som Vägverket samlade på?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 15 dec 2012, 15:41

De samlas på ett nytt ställe - koncentration till landets medelpunkt - Mälardalen, eller?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2012, 02:44

Anders Ason skrev:De samlas på ett nytt ställe - koncentration till landets medelpunkt - Mälardalen, eller?

Landets medelpunkt/mittpunkt är nära Sundsvall i Medelpads län. Får väl snabbygga en utställningshall om 50 x 25 meter eller blir det för litet?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 16 dec 2012, 10:09

Medelpunkt och mittpunkt är två skilda saker. Den goegrafiska mittpunkten lär ska vara Flataklacken utanför Stöde. Lite trist att så mycket ska koncentreras till Mälardalen, det låg väl bra som det gjorde?.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 16 dec 2012, 14:50

Det finns ungefär lika många platser som aspirerar på titeln som geografisk mittpunkt som det finns kommuner med turistchefer som vill höja statusen på hembyggden.
Resultatet beror på hur många öar och kobbar som är med i beräkningarna, och om territorialvattnet räknas med, samt naturligtvis vilken matematisk formel som används.
Det finns tex. dom som med stor övertygelse hävdar att Landskrona är Europas mittpunkt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 16 dec 2012, 15:00

Jo, ligger nåt i det Stina. När jag växte upp hävdades att Sveriges geografiska mittpunkt fanns vid Genvalla, utanför Östersund. Men nån gång på 70-talet fick som sagt Flataklacken överta titeln. Om Generalstaben gjort nya mätningar vet jag inte, minns bara en viss debatt i frågan.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 16 dec 2012, 19:24

Thomas Almen skrev:Medelpunkt och mittpunkt är två skilda saker. Den goegrafiska mittpunkten lär ska vara Flataklacken utanför Stöde. Lite trist att så mycket ska koncentreras till Mälardalen, det låg väl bra som det gjorde?.

Rätt Thomas, Flataklacken var det och visst är det sant att allt för mycket koncentreras i Mälardalen eller Uppland och Stockholms län.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 16 dec 2012, 21:23

Thomas Almen skrev:Jo, ligger nåt i det Stina. När jag växte upp hävdades att Sveriges geografiska mittpunkt fanns vid Genvalla, utanför Östersund. Men nån gång på 70-talet fick som sagt Flataklacken överta titeln. Om Generalstaben gjort nya mätningar vet jag inte, minns bara en viss debatt i frågan.

När vi ägnar oss åt geografi har jag en fråga. För mig ligger Degerfors i Värmland, men du verkar röra dig mest i Jämtland och landet utan vägar. Hur funkar det?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 20 dec 2012, 00:09

Mina första 47 år tillbringade jag i Jämtland. Bodde i Norge en perod efter en separation, som innehöll ett svårsålt hus i Degerfors, vilket jag nu bebor. Men kontakterna, och därmed besöken är, så att säga, väl spridda. F.ö har Degerfors samma egenhet som världsmetropolen Ytterhogdal. Degerfors ligger i Örebro län, men landskapet Värmland. Ytterhogdal ligger i Jämtlands län, men landskapet Hälsingland. Antagligen därför Hogdalssonen Tord Grip funnit sig så väl till rätta här.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Evenemang