ÅHS F-grp Syd Höstmöte 2012

Här får man fritt annonsera förestående evenemang som har med veteranlastbilar att göra. Varje evenemang fordrar sin egen "tråd". Om hjälp önskas så kontakta någon av oss moderatorer.

Moderator: Anders Ason

ÅHS F-grp Syd Höstmöte 2012

Inläggav Per Thomson » 28 okt 2012, 12:12

Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: ÅHS F-grp Syd Höstmöte 2012

Inläggav S-V L44 » 09 nov 2012, 00:24

Det var ett mycket trevligt möte.
22500 ton betor som varje dag transporterades till sockerbruket med 60-80 tons ekipage imponerade.
Det är lite skillnad mot 1950- och 60-talet då man själv följde med en och annan bettransport till de olika skånska sockerbruken. Vid den tiden transporterade varje fordon någonting mellan 6 till 10 ton.

Bettransporter 1951 - Lastbilen nr 12 1951 - LR.JPG
Bettransporter 1951 - Lastbilen nr 12 1951 - LR.JPG (238.34 KiB) Visad 5722 gånger

Jag satt och tittade på mina bilder från Per Larssons Traktormuseum och fick syn på en ventilkåpa bland grejorna som syns på nedre bilden till vänster i Pers länk.
På ventilkåpan stod det Apperson. Jag vet inte om det var någon som uppmärksammade det.
Jag har i alla fall Googlat på Apperson engines och funnit ut att det var ett bilmärke från det stora landet i väster. Apperson bilar producerades mellan 1901 och 1926. Apperson var helt okänt bilmärke för mig tidigare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: ÅHS F-grp Syd Höstmöte 2012

Inläggav Per Thomson » 10 nov 2012, 11:12

Tack för lite komplettering med kvantitetsuppgifter. Det saknades i min text och jag borde väl ha antecknat vad den duktige guiden berättade, förmodligen var jag för upptagen med att kolla vågtavlan när de enorma traktorlassen anlände.

Dessutom ett stort tack för den mycket passande tidningsartikeln! Vilka bilder och kolla särskilt rundnosen som inte har tipp och föraren måste handlossa betorna. Men "tradar-triangel" på hytt-taket har han i vart fall. Läs texten!

Ett tips för att underlätta läsningen av innskannad text s k bildtext :idea: :
Placera markören på texten, håll ner "Ctrl"- tangenten, den längst ner till vänster, på musen finns ett litet hjul, skrollhjulet, rulla hjulet frammåt och bildskärmens innehåll förstoras. Du avgör själv förstoringsgraden med hur mycket du rullar hjulet framåt. Återställ genom att rulla hjulet bakåt. För att det skall fungera så måste du under hela tiden du utför skärm-förstoringen hålla Ctrl/kontroll -tangenten nedtryckt. Lätt som en plätt, prova!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Evenemang