Volvo L375 Starke

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav flak » 28 okt 2012, 23:53

Cav pumpen hängde med från 1955 till 1962 om jag inte missminner mig och hytten är nog eftermonterad, trähytterna hade ju en förmåga att falla sönder.
jag kan kopiera 55:an instruktionsbok om du önskar.
Grattis till ett fynd och man får verkligen minnen av en sån bil.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 994
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav S-V L44 » 29 okt 2012, 00:35

Jag skulle faktiskt vilja påstå att hytten sannolikt suttit originalmonterad på denna bil.
Det finns "mängder" av bilder på L370 och L375 från just 1955 och i viss mån 1956 som har denna hyttvariant, dvs. en GN stålhytt med hel framruta.
Enligt den broschyr som jag har och har lagt upp denna tråd viewtopic.php?f=22&t=1053 så kan man på sidan två läsa att "Hel välvd framruta kan erbjudas mot tillägg."

I mitt tycke är just denna variant av GN-hytt med hel framruta (och med lite mindre glasyta) mer harmonisk än hytterna med delad framruta. Men smaken är ju som baken.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Veterantraktor-Ola » 29 okt 2012, 08:56

Tack så mycket för bilderna på GN-hytten. Min hytt är original sedan 1955. Jag är bara andra ägaren på bilen och den är helt oskruvad. Jag köpte den av första ägaren som haft den sedan 1955.
Är ju skönt att den blev utrustad med en sån stålhytt. Är ju bekant med en här i Bispgården som renoverat flera Regenter med träbaserade hytter och vet hur illa dom kan vara och vilket jobb det är att bygga upp dom. Det enda som jag ska byta i denna hytt är golvet som är mjukt. Men det ska nog inte vara några problem att åtgärda som det ser ut.
Jag gillar också proportionerna på denna hytt. Lite blandning av både nytt och gammalt på nått vis. Sen är det en härlig känsla i dörrarna som lättsamt "klickar" igen när man stänger dom. Sen är det ju hängande vaccumtorkare på den. Har mest sett stående torkare på Starke förut. Ska bli intressant och se om torkarna fungerar efter alla dessa år.

//Ola
Veterantraktor-Ola
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 okt 2012, 10:36

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav magirus » 29 okt 2012, 20:24

Lycka till med "Epan". :D
Dom Regenterna du nämner är verkligen en skön syn!!! :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Veterantraktor-Ola » 29 okt 2012, 20:37

Tackar!! :) Ja nog är dom de.. De går att renovera o sen att göra som han gjort :D Helt otroliga bilar som verkligen är original m stora bokstäver. Har ju sett dom under renoveringarna och insett hur allt är fixat in i minsta detalj :)
Veterantraktor-Ola
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 okt 2012, 10:36

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav magirus » 29 okt 2012, 20:45

Så även jag... helt outstanding. 8)

Vad beträffa vakuumtorkarna, har pysslat lite med dessa. PMa mej.
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Veterantraktor-Ola » 31 okt 2012, 20:14

Fick hem kopior på gamla regpapperen idag från Landsarkivet. Namnet på Starken är Volvo L379-X-1. Trodde alla hette 375?? Undra om dom skrivit fel. Finns det någon typskylt på dom där typen står?

//Konfunderad...
Veterantraktor-Ola
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 okt 2012, 10:36

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav S-V L44 » 31 okt 2012, 20:47

L375 Starke var den övergripande modellbeteckningen så att säga.
Volvo har nog i de flesta "oinvigdas" ögon alltid haft lite märkliga modellbeteckningar.
De tidiga bilarna av denna modell kallades t.ex.
L378 - var 378 stod för hjulbasen 4100 mm
L379 - var 379 stod för hjulbasen 4700 mm
sedan finns det ett tillägg, t.ex.
X1 som står för totalvikten 9100 kg
X5 för totalvikten 9500 kg
Z för totalvikten 10000 kg
Z5 för totalvikten 10500 kg

År 1957 bytte man modellbeteckningar så att
L37505 betyder att hjulbasen är 4100 mm och
L37507 har hjulbasen 4700 mm.
Tilläggen X, Z, etc. kvarstår.

Motsvarande beteckningar fanns för den lite lättare L370 Brage, men de hette då L373 och L374.
(Det var fel att skriva "lättare". Totalvikterna är desamma oavsett om det är en L370 eller L375. Skillnaden är motorn. L375 har dieselmotor och L370 bensinmotor.)

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 31 okt 2012, 22:46, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Reid Hulting » 31 okt 2012, 20:55

Den typbetecningen tyder på att det är en förseriebil eller provbil enligt uppgifter jag fick när jag för många år sedan (70-talet) själv hade en Volvo-lastbil med ett X i typbeteckningen.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav S-V L44 » 31 okt 2012, 21:01

Reid, dessa bilar var inga förseriebilar utan det var officiella beteckningar som gällde på 1940- och 1950-talens chassin. ur serie 1, 2 och 3.
Jag har registreringsuppgifter för något tusental Volvo från 1930-, 1940-, 1950- och 1960-talet, så dessa tilläggsbokstäver som symboliserar totalvikterna finns på alla dessa chassin.
4-serien (med undantag av L420 och L430) har däremot inte dessa tilläggsbokstäver.
Det är möjligt att man fr.o.m. system 8 använde X för prototypbilar. Det känner jag däremot inte till.

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 31 okt 2012, 21:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Reid Hulting » 31 okt 2012, 21:08

Tack för ett klargörande. Bilen jag hade med ett X i beteckningen var en F88:a är jag nästan säker på, men definitivt
serie-8 bil.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Veterantraktor-Ola » 31 okt 2012, 22:32

Tackar så mycket för infon!! Ja då förstår jag hur de ligger till. Vikten du skriver stämmer bra de för X1. Håller ju på med Volvo's 50-tals traktorer själv och även dom har lite underliga nummerserier och beteckningar. Tydligen såldes denna Starke ny till Konsumtionsföreningen (Konsum) Sollefteå och gick där några år innan den såldes till gubben ja köpte den av. Stod så underligt i Epa-regpapperen jag fick med, att gubben skulle haft den sedan 1955. Detta förklarar varför den varit ljusblå från början. Tror nästan man kan ana konturer av den liggande åttan också på dörrarna. Alltid kul att hitta all historia på fordonen. Så nu blev jag tredje ägaren sedan 1955 :D
//Ola
Veterantraktor-Ola
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 okt 2012, 10:36

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Veterantraktor-Ola » 08 nov 2012, 22:53

En liten fråga nu igen... Vad är det för typ av bromsljuskontakt på Starken? En bekant ska besikta sin Starke snart och kontakten är ur funktion. Är det samma typ som Volvo Amazon/PV/Duett. Hydrauliskt påverkad slutande brytare med 1/8"NPT gänga?
//Ola
Veterantraktor-Ola
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 okt 2012, 10:36

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav MATS E » 09 nov 2012, 10:29

Jaså, Backlund gick bort. Kommer själv från Hammarstrand och jag var förbi och tittade på hans grejer för några år sedan. Hoppas att inte de hamnar på skroten till slut. Det kan vara svårt att hitta köpare till allt och där de nu hamnat är det inte något vidare billigt. Det står även en L-58: a till i skogen inte långt från Backlunds. Tyvärr har bommen dragits för långt bak med skador som följd och den var inte till salu.
L-58: an ser riktigt fin ut.

Mats Engström
MATS E
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 jan 2010, 15:31

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav Veterantraktor-Ola » 09 nov 2012, 22:46

Jo jag har en kompis som känner till allt där i Öravattnet plus att min farbrors fru är från granngården till Backlunds. Står ju en hel del där. Richard Öhman som har museet i Helgum skulle väl dit och försöka rädda de som var kvar. Han har ju fått kontakt m sonen i gården som tydligen bor söderut.
Veterantraktor-Ola
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 04 okt 2012, 10:36

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster