Volvo L375 Starke

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo L375 Starke

Inläggav Veterantraktor-Ola » 27 okt 2012, 17:12

Hej alla lastbilsvänner!
Jag heter Ola Viklund och bor i sydöstra Jämtland. Jag har nu blivit ägare till en Starke från 1955 som är avkortad och Epa-registrerad sedan 1966. Jag är faktiskt bara 2:a ägaren på den :) Har länge sökt en gammal lastbils-epa eftersom jag inte har C-behörighet men gillar alla äldre fordon. Har mest bara hunnit få hem Starken men har i åtanke att serva upp den och lackera den så att den får finnas kvar. Meningen var att den skulle skäras ner och motorn placeras i ett sågverk :shock:
Den är inte så vacker i färgen, men själva lastbilen är faktiskt väldigt välhållen och oskruvad så den ska nog ganska lätt gå att få i ordning.

Bild

Bild

Bild

Bild

Starken har CAV insprutningspump. Hade dom första de?? Jag har bara sett D47 med Boschpump tidigare. Har lite problem med kärvande reglagestång i pumpen plus att pumpsegmenten fastnat i övre läget. Den har inte vart startad på några år men jag hoppas att de ska gå att få loss utan att riva loss pumpen från motorn.

Sen trodde jag att tidiga Starke hade träbaserad hytt men denna har en stålhytt från Nyströms i Umeå.

Jag söker instruktionsböcker, verkstadshandböcker till min Starke. Gärna kopior om nån har de??

Mvh: Ola
Veterantraktor-Ola

Re: Volvo L375 Starke

Inläggav faun v12 » 27 okt 2012, 19:18

Grattis till Starken, dom små back-speglarna är hårdvaluta så var rädd om dom om de går att rädda. In gick Landsverk L 58 an i affären ochså ?
faun v12

Inläggav Thomas Almen » 27 okt 2012, 19:22

Är det en gammal Jämtlandsbil?. Såg ut å finnas ett å annat intressant på den där gården. Sydöstra Jämtland, runt Kälarne, eller?.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 27 okt 2012, 19:31

Är bilden tagen I Helgum?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Veterantraktor-Ola » 27 okt 2012, 19:34

Tackar!!

Jo backspeglarna går nog rädda. Följer även med en extra omgång hela blinkersglas till spegelarmarna plus div smått o gott som gubben hade liggande till den. Jag har Starken uppe vid Traktormuseet i Helgum över vintern, därför de står mycket smått o gott runt omkring den..

Starken har gått i Nyland Västernorrland hos samma ägare ända sedan den var ny 1955. Gubben är gammal nu o ville sälja av lite saker och Richard som har traktormuseet tipsa mig eftersom han visste att ja jagade en gammal Epa m kran.

Själv bor ja strax utanför Bispgården. Epan ska fraktas hem hit bara vi fixat bromsar plus lite oljebyten o övrig service. Just nu ska vi försöka få liv i den gamla CAV insprutningspumpen.

//Ola
Veterantraktor-Ola

Inläggav Thomas Almen » 27 okt 2012, 19:46

Sedär. Verkar som en kul doning. Själv har jag bott hos Österedes största åkeriägare en period, när jag körde grus från Åsbodarna :D
Thomas Almen

Inläggav Veterantraktor-Ola » 27 okt 2012, 19:52

Jaså har du bott hos P-O :D
Jo den här gamla Epan var kul att finna. Har grämt mig ända sen ja tacka nej till en Regent-Epa för många år sedan. Fullt körklar för 7000:-... Men som 20åring så hade man inte de så den köptes av Lindström i Indal vill ja minnas :(
Söker med ljus o lyckta nu efter litteratur till Starken. Men man hittar väl nått till slut.
Veterantraktor-Ola

Inläggav Thomas Almen » 27 okt 2012, 20:40

Yes, the one and only :D . Träffa han i somras på veteranrallyt. Jo, det brukar dyka upp litteratur förr eller senare. Förresten, pojken min bor i Hammarstrand.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 27 okt 2012, 20:48

Men som 20åring så hade man inte de så den köptes av Lindström i Indal vill ja minnas) Det är väl där det mesta hamnar i dessa trakter. Var ute på jobb förra veckan och fick syn på en Scania 76a gammal separat lastare med stor gammal Hiab. Bara 1mil hem ifrån. Tänkte för mig själv den där skulle man haft. Fråga mig inte till vad! En vecka senare på Blocket hos Lindström. :cry:
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 27 okt 2012, 20:52

Ja, hörde han t.o.m vart upp på Öravattnet å rensat en del intresanta föremål.
Thomas Almen

Inläggav Veterantraktor-Ola » 27 okt 2012, 22:15

Jo allt från Backlund i Öravattnet finns på Blocket. Han är ju känd maskinhandlare så därför kontaktas han när nån vill bli av med maskiner o dylikt. Jaså bor sonen din på Hammarn :) Är ju centralorten de för oss.
Ja jag håller koll på Tradera bla.. Där brukar mycke dyka upp. Starken lär ju inte va så krånglig att skaka liv i ändå, men jag försöker få fram böcker på alla maskiner jag har.
Veterantraktor-Ola

Inläggav Lasse Hsand » 27 okt 2012, 22:18

Backlund. Är det han som haft Landsverkarna Bofors bandarna m,m?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Veterantraktor-Ola » 27 okt 2012, 22:34

Ja de är Backlund som hade en massa maskiner i Öravattnet. Han har ju gått bort och nu har sonen sålt bort allt på gården. Kolla på Blocket så ligger de mesta ute till försäljning hos Lindström i Indal. Flera Bofors Bs19 mm.
Veterantraktor-Ola

Inläggav Lasse Hsand » 27 okt 2012, 22:58

Jo jag har sett maskinerna. Har undrat vilken åkare som ägt alla dessa klassiska maskiner. Synd att dessa splittras. Är det länge sen sedan dom var i bruk? Men det är en härlig blandning med maskiner.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Veterantraktor-Ola » 27 okt 2012, 23:14

Backlund gick ju bort i våras och han har ju motionerat maskinerna vad jag vet. Borde nog fungera utan problem.
Ja de är trist när samlingar splittras. Men går samlaren bort så blir de tyvärr oftast såhär. Fanns mycke godis i Öravattnet på gården.
Veterantraktor-Ola

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack