Nav och fälg-vad passar på vad?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Nav och fälg-vad passar på vad?

Inläggav Stefan Blomberg » 26 okt 2012, 17:16

Finns det någon här som kan ämnet som ett rinnande vatten och kan sammanfatta för oss andra? Stort och litet nav, Volvo och Scania, bultcirklar och avgörande ändringar genom åren- fram med blädderblocket och spritpennorna och förklara för oss nybörjare!

Stefan
Stefan Blomberg

Re: Nav och fälg-vad passar på vad?

Inläggav Kjell T » 26 okt 2012, 18:07

Delningscirkel på Scania-Vabis/Scania mfl 335mm och 10 skruvhål. Gäller 4-cylindriga from L51/1953- och 6-cylindriga ännu längre tillbaka i tiden. Undantag för Scania-Vabis L36 och Scania L50 som har endast 8 hål och för mig okänd delningscirkel.
Kjell T

Inläggav herrstina- » 26 okt 2012, 20:14

Scaniafälgarna är en Europastandard som alla kända tillverkare använt sig av i "modern" tid, volvofälgar med det lilla hålet ersattes av europafälgar någon gång -72-74. Tidigare bilar hade lilla hålet, senare det stora, alla 89.or har europafälgar.
Jag tror att bussar hade det lilla hålet något längre, det är där man oftast hittar beg. slanglösa fälgar i det utförandet.

Jag tror att volvofälgarna med det lilla hålet var en amerikansk uppfinning och den används såvitt jag förstår fortfarande där i vissa fall.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Stefan Blomberg » 26 okt 2012, 21:45

Tackar för lite svar. Jag har också en lite specifik undran i ämnet som nästan ser ut som en ekvation: Jag har möjlighet att köpa hjul som försvaret satte på sina KP-bilar när dessa moderniserades på 80-talet, KP-bilen är byggd på Scania från -42. På ett annat forum läste jag om en kille som monterade dessa hjul på en BM baklastare (600-någonting) med gott resultat och själv skulle jag vilja montera dem på Volvo F85 från -76. Går ekvationen ihop tror ni?

Stefan
Stefan Blomberg

Inläggav herrstina- » 26 okt 2012, 21:53

Med dom slutsatser som presenterats här borde din Volvo ha europafälgar medan den gamla Scanian har något annat, så nä det funkar nog inte. Jag hade kollat lite mer exakt, med tumstock tex.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav S-V L44 » 26 okt 2012, 22:52

Scania-fälgarna som sitter på F11-0-chassit (dvs. SKP) har åtta hål och håldelningen är nog också någon slags Europa-standard. Med reservation för inpressningsdjupet så är hålbilden samma på t.ex. Klöckner-Deutz och Magirus har "Magirus" och jag konstaterat.

Volvo tillverkade också en variant av KP-bilen som kallades VKP. Dessa chassin som var baserade på LV140 hade hjul med endast sex bultar, så det kanske kan vara sådana hjul som varit kompatibla med någon BM baklastare.

Jag tror att både Scania- och Volvo-chassierna var försedda med hjul av dimensionen 8.25x20 även i KP-versionen.

Därmed finns det ingen chans att något av dessa gamla hjul skulle passa till en Volvo F86 från 1976.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav janper » 31 okt 2012, 10:29

När REMO av TGB m/42 KP (Scania) genomfördes på 80-talet monterades breda lågtycksdäck på specialgjorda fälgar.
Dessa är 8-bultade och Scania använder hjulmutter med kona till skillnad av Volvo som centrerar på fälgplanet och har hjulmuttrar med "bricka"

Mvh
JP
janper

Inläggav Stefan Blomberg » 01 nov 2012, 00:14

Så var det visst ja. Jag blev lite förvirrad av baklastarkillens lyckade montage. Hjulen som han monterade var från försvaret med exakt de Continental 12,5-20-däck som man satte på SKP-bilarna i REMO:n så jag utgick från att de var från de bilarna men när jag tittade igen satt de ju faktiskt på fälgar med tio hål. Lite skumt då jag aldrig sett de däcken på någon annan av försvarets bilar. För Scanias 30- och 40-bilar har väl en helt annan dimension?

Stefan
Stefan Blomberg

Återgå till Allmänt Veteransnack