av magirus » 25 sep 2012, 20:13
Jag mailade Motorhistoriska Riksförbundet om detta. Jag fick svar från Peter Edqvist, Förbundsordförande för MHRF.
På frågan om jag fick lägga ut svaret kom ett "OK" men han ville att det skulle tilläggas:
"Hej Lars!
Det är OK om du lägger ut mitt svar men påpeka gärna att svaret är färskvara, det är aktuellt idag men kanske inte om några veckor. Saker och ting kan ändra sig fort.
Mvh/Peter E"
Läs och begrunda:
"Hej Lars!
Jodå, vi känner väl till detta och bevakar frågan mycket aktivt. I värsta fall kan detta påverka oss negativt om vi inte får till ändringar på några punkter eller helst att förslaget skrotas.
Förslaget har arbetats fram av några tjänstemän inom EU mer eller mindre utan politisk insyn. Nu har förslaget skickats ut till alla EU:s medlemsländer som avkrävs svar mycket snabbt, vilket för övrigt har irriterat Näringsdepartementet som hanterar frågan i Sverige. Trots brådskan har dock Näringsdepartementet skickat ärendet på remiss till MHRF och andra och vi har förstås svarat vad vi tycker.
Det finns ett antal konstigheter i förslaget och en del direkta felaktigheter i de skrivningar som beskriver skälen till varför förslaget lagts fram.
Därutöver är det framför allt två punkter som vore skadliga för oss:
1) Förslaget undantar tydligt historiska fordon, vilket är bra. Det som bekymrar här är den definition på historiska fordon man föreslår; utöver 30-årsgränsen säger man att historiska fordon inte får ändras från ursprungligt skick om de ska kunna undantas från kontrollbesiktning. Vi har ju mängder av gamla fordon i Sverige och ute i Europa som i större eller mindre grad har modifierats under årens lopp.
2) Den andra punkten som oroar är att man föreslår besiktningstvång på alla slags mopeder utom de historiska. Men en moped ska ju leva i 30 år innan den blir historisk och för att kunna hantera detta så krävs registrering.
I de flesta EU-länderna, även Sverige, finns flera mopedtyper som inte är registrade idag men som nu alltså skulle behöva registreras med alla åtföljande problem och kostnader med ursprungskontroll som då blir aktuellt.
Vi har kollat med MHRF:s motsvarigheter i bl a Danmark och Storbritannien och de svarar till sina respektive regeringar nästan exakt som vi i Sverige. Vi jobbar också via FIVA för att påverka både tjänstemän och politiker inom EU. Detta sker bl a via FIVA:s lobbyist i Bryssel, Andrew Turner, liksom i FIVA:s Legislation Commission där även MHRF medverkar.
Vi har också stämt av med svenska Transportstyrelsen, som vi i andra sammanhang har våra duster med, om vad de tycker om det nya förslaget från EU och de har för en gångs skull samma åsikt som vi och detta har de i sitt remissvar framfört till Näringsdepartementet.
Vi pratar också med ”våra” riksdagspolitiker i denna fråga så att de kan påverka Sveriges hållning gentemot EU.
Sammantaget tror jag faktiskt att förslaget förr eller senare kommer att hamna i papperskorgen. Dels för att motståndet från hela Europas motororganisationer är så stort men framför allt för att Europa faktiskt befinner sig i en ekonomisk kris. I Sverige sågar Transportstyrelsen förslaget i huvudsak av kostnadsskäl; vad ska då inte deras motsvarigheter i Grekland, Italien, Spanien och Portugal säga? Där kommer man knappast att vilja slänga ut en massa extrapengar som man inte har.
Mvh/Peter E "
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld