Mer gamla bilder...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Mer gamla bilder...

Inläggav Fredrik Klint » 14 sep 2012, 21:28

Från Anders Willgård.

Bild
FWD, fotad ca 1970. Finns fortfarande kvar men i vilket skick...? Nuvarande reg-nr är CXS828, reggad som årsmodell -69, tydligen det året den blev reggad som traktor.

Bild
Austin med sina lustiga fönster och dörr/ingång till hytten snett bakifrån.

Bild
Volvo F83 från -70, sedemera BPM467.

Bild
En till Austin, på väg upp mot Tranebergsbron på Alviksidan.

Bild
En av EKÅ´s allra första bärgare, mer historik finns här: http://www.tow.se/oldcartowaustin/s510109.htm

Bild
Volvo F83 från -70, bara nåt år gammal när bilden togs.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Re: Mer gamla bilder...

Inläggav Lasse Hsand » 14 sep 2012, 22:01

Volvo bilarna gör mig varm!!! Inget fel på det engelska heller. Men vad tänkte dom? :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 14 sep 2012, 22:15

Fredrik Klint skrev:Från Anders Willgård.

Bild
FWD, fotad ca 1970. Finns fortfarande kvar men i vilket skick...? Nuvarande reg-nr är CXS828, reggad som årsmodell -69, tydligen det året den blev reggad som traktor.

Jodå, både bil och trailer finns kvar än i dag och så här ser dessvärre bilen ut. Ni som var var på Elmia 2010 kunde se en hel svit av bilder på detta ekipage i vår monter. Årsmodellen är 1946 och den drivs av en Cummins på 18 liter och ca 200 hkr. Bilen är försedd med tryckluftsbromsar. Bilen är sannolikt bortom all räddning då kreativa ungdomar gjort sitt med allt som heter glas och naturen i övrigt då motorn sitter fast. Hytten är i det närmaste helt upprostad
    IMG_0073 (Medium).JPG
    Foto: Ason
    IMG_0073 (Medium).JPG (115.43 KiB) Visad 32026 gånger

I sin krafts dagar på en kaj i Göteborg:

fwdgb.jpg
    fwdgb.jpg (83.49 KiB) Visad 32026 gånger

Grävmaskinstransport där en Scania 3 axl gick bakom och sköt på med stång. Dess last bestod av grävargeggat och på några andra bilar var band o s v lastade.

fwd2.jpg
    fwd2.jpg (156.71 KiB) Visad 32026 gånger

Här finns lite mer om F.W.D.:
    viewtopic.php?f=13&t=274&start=15

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav faun v12 » 14 sep 2012, 22:57

Ägs den av Eklund i Linköping? Vilket fabrikat har tillverkat trailern? Hur stor är lastförmågan+
faun v12

Inläggav Anders Ason » 15 sep 2012, 08:37

Det stämmer och trailern har han han byggt själv på en åker utanför Mjölby. Lastförmågan är inte definierad men måste nog anses som bilfirman RR säger - tillräcklig. Den är testad ordenligt. Lite om trailern: samtliga hjul har bromsar och den är avbröstningsbar även om det kräver en del arbete. Det senare p g a alla länkar och vajrar för hjulstyrningen - samtliga hjul är styrande. Den har 24 hjul varav två och två individuellt avfjädrade. Styrgeometrin är utformad så alla hjul går i stort sett i samma spår. Ett ingenjörsrtekniskt mästerverk och med mycket snygga svetsar. Ekipaget, när det var i bruk var hela tiden reggat som traktor.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 15 sep 2012, 11:17

Har sett ekipaget. Borde sparas, även om så bara uppställt och ej körbart. Som sagt, ett mästerverk av en man.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Per Thomson » 17 sep 2012, 11:30

Reid Hulting skrev:Har sett ekipaget. Borde sparas, även om så bara uppställt och ej körbart. Som sagt, ett mästerverk av en man.
Reid.

Håller med dig Reid och jag skulle bli verkligt glad om denna "ingenjörs-skapelse" kunde bevaras. Det finns mycket klurigt tänk i denna trailer, långt över vad etablerade svenska trailerbyggare kunde visa upp vid den tiden. Vad säger du Kenneth H. (Faun V12)?

Visar också dessa bilder som kompletterar Anders textbeskrivning.

IMG_1405_1.JPG
Framsektion balansering av last till dragbil
IMG_1405_1.JPG (103.71 KiB) Visad 31814 gånger

IMG_1406_1.JPG
Framsektion slutet, lastbord
IMG_1406_1.JPG (113.46 KiB) Visad 31814 gånger

IMG_1408_1.JPG
Översikt mot baksektion
IMG_1408_1.JPG (114.51 KiB) Visad 31814 gånger

IMG_1409_1.JPG
Bakre hjulställ med styrvajrar
IMG_1409_1.JPG (110.15 KiB) Visad 31814 gånger

IMG_1410_1.JPG
Detaljbild baksektion balansering
IMG_1410_1.JPG (95.9 KiB) Visad 31814 gånger

IMG_1411_1.JPG
Baksektion balansering av last
IMG_1411_1.JPG (114.52 KiB) Visad 31814 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lasse Hsand » 17 sep 2012, 19:33

Är dom så kallade fjäder benen fjädrande. Så att man får något tryck på dragbilen?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 17 sep 2012, 20:16

Måste visa bilderna för min vän tungtransportören. Han har en Nicholas som går att bygga på tusen vis. Men den är modern den......
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 17 sep 2012, 20:23

Är den byggd på en åker är det onekligen imponerande!
Lastbordet hänger i oket som vilar på dragbilen och de främre axlarna på trailern så viktfördelningen till bilen blir alltid i ett visst förhållande till trailern.

Jag tycker att den nuvarande dragbilen ser skum ut, det är en SCANIA som haft boggie men ramen verkar för kort för att rymma något bakre fjäderfäste.
Är den konverterad med någon hemgjord luftfjädring?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 17 sep 2012, 21:23

Ja, framdelen är så balanserad att man får vikt på dragbilen. Dragbilen som skymtar på ena bilden är Scania LB110 med sugmotor, på vilken f.ö. växellådan havererade. Vad gör då en man av den här kalibern. Jo han går in till verkstadens bra att ha hörna, hittar en ZF-låda till nåt helt annat och anpassar den raskt till Scania´n.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 17 sep 2012, 21:45

herrstina- skrev:Är den byggd på en åker är det onekligen imponerande!
Lastbordet hänger i oket som vilar på dragbilen och de främre axlarna på trailern så viktfördelningen till bilen blir alltid i ett visst förhållande till trailern.

Jag tycker att den nuvarande dragbilen ser skum ut, det är en SCANIA som haft boggie men ramen verkar för kort för att rymma något bakre fjäderfäste.
Är den konverterad med någon hemgjord luftfjädring?

Stina.

Jo, den är byggd på en åker utanför Mjölby och bygget pågick året runt, har sett vinterbilder. Svetsningen utfördes med ett på en traktors kraftuttag monterat och drivet svetsaggregat som finns kvar, men numera skadat då en lasten i en grävmaskinsskopa for ner på ekipaget för c a 2 år sedan. Ett öra till trepunkten gick bl a av.

Jo, den nuvarande dragbilen är skum, en 110 boggiebil från början. Avkapad till en tvåaxlig dragbil med en egen konstruerad bakre fjäderupphängning (ej luft). Växellådan är bytt till en ZF och kommer från en Henschel. Allt glas o mätare sönderslaget här också och bilen är inte kör- eller renoveringsbar.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 17 sep 2012, 21:53

Inte renoveringsbar?? Hur kan det vara så när det går att renovera en lastbil som varit ett halv sekel på en sjöbotten?
Kjell T

Inläggav faun v12 » 17 sep 2012, 22:09

Eklund var verkligen före sin tid,trailer med tyngd-överföring till drag-bil såg mig veterligen dagens ljus i början på 1970-talet. Skapelsen är en blandning av tyska Scheerle, Hafo och Gävle varv som alla var tillverkare av trailers på 1960-talet. Helt klart skulle den gärna i kombination med gamla drag-bilen sparas ,absolut!
faun v12

Inläggav Anders Ason » 18 sep 2012, 09:49

Kjell T skrev:Inte renoveringsbar?? Hur kan det vara så när det går att renovera en lastbil som varit ett halv sekel på en sjöbotten?

Ja, allt är ju en fråga om hur mycket arbete och kostnader som behöver läggas ner. Den här bilen LB110 är inte unik, det finns ganska många av den och renovera upp denna påminner starkt om att bygga en helt ny bil. Det är inte mycket som är original på bilen och skicket är verkligen dåligt. Har mycket svårt att tro att någon skulle vara intresserad av att sätta igång ett så stort jobb, skaffa ram, motor, växellåda, hytt, bakaxel (ej den heller original), traktorreggad o s v, varför? Vad blir kvar av den ursprungliga bilen? Visst går det, men kan nog knappt försvaras när det finns mängder med bättre alternativ av samma modell.

Om det är Frykenbilen du tänker på så anser jag att förutsättningarna var helt olika. Det dräller ju inte precis av 30-talsbilar, den var komplett, i original och den hade en intressant historia. Inga av de villkoren gäller för denna LB110.

Men visst kan jag ta tillbaka mitt eget påstående, även om jag inte tror att en sådan person finns som ens skulle komma på tanken att renovera efter ha sett bilen.

Visst kan jag ha fel, det har hänt en gång förut :D

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack