av Anders Ason » 20 aug 2012, 08:39
Min egen uppfattning: Förstår väl din synpunkt men dispensen ligger i en gråzon där det är lite tveksamt var besluten om skattefrågan ligger då det är en lag som styr. Skatteverket jobbar på uppdrag från Transportstyrelsen för att dra in vägskatten och de är förstås begränsade av att hålla sig inom lagen (som det visat sig mycket svår att ändra). De skattregler som gäller i dag medger ju ingen möjlighet egentligen till någon skattebefrielse utan enbart formerna hur om beskattningen ska gå till. I det perspektivet förefaller det nog betydligt svårare att få igenom en dispens som möjligen inte Transportstyrelsen har befogenhet att ge - och speciellt om det kan föreligga den minsta misstanke om att släpet kommer att användas inom näringsverksamhet. Frågan är om den knuten går att lösa? Det är i dag många veteranlastbilar som används yrkesmässigt och utan de ordinarie avgifterna vilket konkurrerar med de åkare som betalar.
Här handlar nog lite om att få en dispens med begränsning eller inte alls?
Det finns länder som har en egen registreringsgrupp för veteraner med bl a en annorlunda utformad registreringsskylt, vilket kan vara en lösning.
Anser själv det vore trist att inte kunna köra bil + släp med last för privat bruk eller på träff, men frågan är hur mycket det kan ligga i talesättet "Väck inte den björn som sover".
Vore nog bra om vi kan belysa det hela lite vidare.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.