Veteranlastbilsbilder

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Veteranlastbilsbilder

Inläggav Anders Ason » 09 sep 2012, 09:23

Det tas ju ganska många bilder från olika evenemang och på många olika sätt.
Hur ska en bra bild se ut och vad vill man/ni se/få ut av bilden?

volvo49svAA340.jpg
    Foto: Ason
    volvo49svAA340.jpg (101.92 KiB) Visad 9992 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Veteranlastbilsbilder

Inläggav Thomas Almen » 09 sep 2012, 09:37

Personligen ser jag gärna mer bilder av påbyggnaden. Sen, för att kröka till inlägget något, skulle det inte gå få till ett enklare sätt att ladda upp bilder här på forumet?. Har själv några bilder som kunnat va av intresse, men tycker det är lite för "klatrut" för mitt arma Jämtska intellekt.
Thomas Almen

Inläggav faun v12 » 09 sep 2012, 10:42

Skall bara en enda bild tas på bilen så bör den tas snett framifrån från höger eller vänster sida. Rakt framifrån säger inte något om bilens helhet med byggnation och så vidare.En annan tumregel är att inte ha strålkastarna tända vid foto-tillfället då de tar bort många detaljer t.e.x.llycktans kromsarg på färdig bild. Att tänka på är att man förr knappt hade ljuset på när det ens var mörkt på grund av likströms-generatorns dåliga effekt.
faun v12

Inläggav herrstina- » 09 sep 2012, 11:22

Det är väl olika beroende på hur fordonet ser ut, snett framifrån visar oftast det mest intressanta på fordonet. Ibland finns det detaljer som är intressanta eller kul att se, då kan man tänka sig en bild på just detta.

Jag håller med om att det är lite krångel att lägga upp bilder, däremot vet jag inte vilka lösningar som finns.

Med tanke på tiden det tar att lägga upp bilder är responsen lite dålig, bla. jag själv är dålig på att kommentera bilder och i vassa fall tex. när vår holländske vän la in en massa bilder blir mottagandet ganska kyligt.
Då är det svårt att veta om forumets medlemmar vill ha några bilder.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Roger Larsson » 09 sep 2012, 12:25

Nu för tiden kan man ju ta massor med bilder på samma motiv utan att det kostar ngt. Annars är ju en "normal" bild på en bil snett framifrån. Men om man vill se ev påbyggnader bra så då bör man även ta en bild snett bakifrån. Men som sagt, beroende på intresse bör man ta många bilder. Om man sedan skall lägga ut bilden blir det ofta ganska bra och ger en relativt heltäckande bild på hur bilen ser ut om man lägger ut en av varje.

Ang fototekniken är det ett tips att gå närmare och sänk kameran (gäller fö för de flesta motiv).
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav S-V L44 » 12 sep 2012, 02:00

Det viktigaste är väl inte "hur" utan "att" veteranlastbilar (men även övriga fordon, maskiner, byggnader, arbetsplatser, etc.) dokumenteras för eftervärlden genom fotografering och att bilderna görs allmänt tillgängliga för intresserade.

För övrigt är foton av t.ex. veteranlastbilar mycket trevliga att betrakta om man kan följa bilen från tiden när den var ny eller åtminstone i aktiv tjänst fram tills idag (än om bilen blivit skrot).

Lite OT i tråden, men man fasar ju för den dag då t.ex. Microsoft bestämmer sig för att inte längre ge support till JPG-filer (dvs. den vanligaste av alla digitala bildformat).
Det kan låta som en domedagsprofetia, men som aktiv datoranvändare sedan 1982 så har man upplevt att mycket av det man producerat i digital form inte längre går att komma åt utan väsentlig ansträngning.
T.o.m. så "banala" filformat som gamla Word-dokument (DOC-filer) skapade i tidiga Windows- och Office-versioner kan man t.ex. inte längre komma åt i Windows 7.
Jag använder fortfarande enstaka DOS-baserade program och då måste jag sparka igång riktigt gamla datorer för att komma åt informationen.

Hur många tittar på sina smalfilmer egentligen? OK, man kan föra över dem till ett digitalt medium. Men vad händer sedan?
Hur många kan t.ex. öppna en 3.5 tums diskett idag trots att den var supervanlig för bara 10 år sedan?
Och för att inte tala om 5 1/4" floppy disc, eller ännu värre 8" floppy disc.
CD-skivan är redan på utdöende och även DVD är på fallrepet.

Det gäller att hela tiden flytta över sin information till nyare och nyare lagringsmedium/datorer och själv har jag anammat det papperslösa kontoret till näst intill 100 %.
Det är så "illa" att jag tvingats skrota tre/fyra bläckstråleskrivare eftersom bläcket beckar ihop då man bara gör en enstaka utskrift varje halvår och det är billigare att köpa en helt ny skrivare än en ny bläckpatron.

Men någon gång kommer ändå all datainformation (inklusive digitala bilder) att nå en ändpunkt avlöst av modernare teknik och/eller programvara och då hjälper det ändå inte att ha gjort sin fil-back-up på fyra olika hårddiskar.
Skall man då börja konvertera en miljon datafiler till något "modernare" format? Då gäller det att ta riktigt god tid på sig.
Tur i alla fall att man började strukturera alla sina filer tidigt så att man i stort sett vet var man skall leta för att hitta en enstaka fil ur den miljon man har.

Det är nog inte helt fel att spara en och annan papperskopia av det bildmaterial som ligger allra närmst hjärtat heller.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 14 sep 2012, 16:47

Tänkvärda ord om bilders bevarande inför framtiden S-V L44. Förutom att alla bilder finns på dator så raderar jag aldrig ett minneskort för återanvändning utan sätter alltid in ett nytt kort, de kostar inte mycket jämfört med vad film skulle ha kostat.

Till Thomas och andra som tycker att bilduppladdning är besvärligt så ger jag gratislektioner över telefon 8) Vad har jag nu lovat?

Faun V12:s synpunkter om släckta lyktor inför fototillfällen håller jag fullt med om. Sedan är det många som fotograferar bilarna i rörelse utmed en rallyrunda och därför måste jag erkänna att jag kör olagligt med släckta lyktor under en sådan runda, dock därmed inget jag härmed rekommenderar till andra. Personligen föredrar jag när det gäller att boggie-bilar så ser bilden mer intressant ut om stödhjulen inte är upphissade. Bilar med många evenemangsskyltar kommer överhuvudtaget inte ifråga för fotografering.

För att avgöra intrycket med tända eller släckta lyktor så kan man titta på ett hundratal startbilder från Pärlrallyt och själv bilda uppfattning. Vänta gärna med att öppna bilder tills hela sidan har laddats upp färdigt. http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=852
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 14 sep 2012, 20:43

Lyset av eller på finns det olika skolor om. Vid dagsaktuella annonser för en ny bil är det inte ovanligt att all ytterbelysning är tänd. Reklammakarna menar säkert att bilarna utstrålar mera kraft och rörelse även om de står stilla.

Vid denna bild exempelvis som ger en uppfattning om hela ekipaget, kan man ju inte vara helt säker på om allt är klart för att precis dra i väg 100 mil?

P1030905.JPG
Foto:Ason
P1030905.JPG (80 KiB) Visad 9610 gånger

Om lyse på eller av beror nog på den situation bilen befinner sig i.

Meningen: "Bilar med många evenemangsskyltar kommer överhuvudtaget inte ifråga för fotografering." lyfter fram några intressanta aspekter. Flera evenemangsskyltar försvårar identifiering om vid vilket tillfälle bilden är tagen och dels kan arrangören känna att det möjligen inte är det viktigaste var bilen befinner sig just då. Det aktuella evenemanget som ju är det viktigast just när bilden tas intar inte heller någon särställning utan är som vilken träff som helst av alla andra. Vissa väljer ju att fästa tidigare skyltar på baksidan av framstammen vilket jag anser ger större respekt för arrangören än om fronten är full av olika skyltar. Så det ligger något i den citerade meningen och kanske även av andra skäl än de som angivits här.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 15 sep 2012, 09:11

Den bilden skäms ju inte för sig även om ljuset är tänt. Och visst har situationen betydelse, en bild tagen i skymningsljus tilltalar säkert mer om huvudobjektet visar tända lyktor.

Vad Faun V12 och jag främst tänkte på var nog mer arkivbilder för att visa/dokumentera t ex detaljer i påbyggnad och liknande.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Trälämmar » 13 okt 2012, 21:05

varför inte ta bilder från en massa vinklar för att få den mest tilltalade bilden
Trälämmar

Återgå till Allmänt Veteransnack