Registeringsskyltar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Registeringsskyltar

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2012, 06:57

I en annan tråd kom det upp några frågor om regskyltar och jag har själv noterat att de små regskyltarna, relativt ofta förekommer även på (veteran)lastbilar. Det är ju en skylt som kom som alternativ främst för personbilar av amerikanskt ursprung med en annan standard. Visst är det ibland bra med en lite mera diskret skylt på en veteranare men är det ett fritt val när man beställer en ny? Torde väl vara lite svårt att motivera att en ordinarie skylt inte skulle få plats på en lastbil?

Ofta ser man även en ursprungsskyllt på bilen av den gamla modellen (sann eller falsk?) med länsbokstav. Enligt Transportstyrelsen så kallas det en dekoration och är helt OK. Dessvärre ser man ofta på bilder från träffar och rallyn hur arrangörsskylten fästs framför/över den ordinarie regskylten. Inte bra - dels kan det ge dryga böter (1500 kr?) och dels när man efteråt ska rapportera eller utröna bilens ursprung betydligt knepigare om inte numret syns. Har även erfarit att vissa bilägare i det här sammanhangen kan vara mycket tveksamma till att lämna ut numret, vilket är svårt att förstå. Skylten är offentlig handling och ska synas så fort bilen tas ur garaget.

Hm... mycket om litet!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Registeringsskyltar

Inläggav VolvoStar » 05 sep 2012, 09:58

Mycket bra argument håller helt med dig Anders :D .
VolvoStar

Inläggav gjutarleif » 05 sep 2012, 11:55

Hej.

Vill lämna lite synpunkter på Anders inlägg om reg-skylt.

När jag renoverade min bil från 1963 var platsen för bakre registreringsskylten utförd i form av en öppen "låda" med bakljuset placerat ytterst. Storleken på lådan var anpassad som för den tidens "plåtar" med en bokstav för län och 4 siffror för nummer. Lådorna var mycket deformerade och jag beslutade att göra nya. När jag skissade på nya lådor anpassade för nutidens skyltdimensioner + armatur + backljus (fanns i originalutförande) blev det inte som jag bedömde det "tidsmässigt"= 60tal. Hade man då även valt skylt med EU symbol såg det "ännu värre ut". Detta är mitt argument för val och motivation av liten "plåt".
Om jag förstår dina åsikter rätt gäller det väl skylten placerad fram på fordonet? Där har jag samma åsikt som dig.

Vad anser du/ni om mitt argument för en lite skylt bak??????

Hälsninga/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav Einarsson » 05 sep 2012, 15:43

Det är inte ett fritt val att välja stor/liten skylt.
Om man söker ett fordon på Transportstyrelsen.se under Fordon och Fordons/Ägaruppgifter på annat fordon så ser man längst ner vilken typ av skylt det sitter fram och bak.

Jag snackade mig till att en liten skylt passar i originalhållaren på min lastbil fram på regbes så han antecknade det. Jag fick sen hem en stor och en liten skylt. Så beställer jag en extra framskylt nu så kommer det en liten till om jag nu skulle vilja ha det bak också. Men om någon skulle hårddra det så är det nog inte godkänt.

/Christoffer
Einarsson

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2012, 18:39

Hmm... jo, jag hade faktiskt inget annat i huvudet än plåten fram och det kan nog finnas fall där en plåt bak har ett begränsat utrymme om man vill ha originalhållarna kvar - och det vill väl de flesta. En EU- skylt på en veteranlastbil passar definitivt inte in (och inte på någon annan bil heller - så nu fick jag det sagt, men vi tar inte den frågan i forumet).

Ett fordons anpassning till nya krav brukar man ju annars inte komma i från. 1955 kom det lag på att vägfordon skulle vara försett med dubbla bakljus - räckte med ett innan. Här har det nog inte förelegat några protester och de finns åtskilliga fall där äldre fordon måste ha anpassats till nya krav. När det gäller liten regplåt så är ju den faktiskt godkänd. Däremot har jag sett veteranlastbilar både med och utan de jättestora reflexblafforna baktill, men faktiskt inte funderat på om fordon längre än 6 m alltid har sidomarkeringsljus? Vad gäller måntro?

Det finns säkert andra saker som numera ska finnas och har själv ingen aning om det går att få dispens om det skulle vara angeläget.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Fredrik Klint » 05 sep 2012, 19:01

viewtopic.php?f=11&t=5196

Bildexempel på gamla traktorskylten.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Anders Ason » 05 sep 2012, 20:16

När nu traktor nämns så har jag nog aldrig sett något annat än tvåradiga skyltar sedan de nya infördes.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav gunnilse » 05 sep 2012, 22:07

De har tydligen en lista med vilka fordon som är godkända för den lilla plåten med automatik..

Sen brukar det inte vara större problem att få den lilla plåten om utrymmet för den större är knapert ett foto till berörd myndighet efter telefonsamtal å kontakt så brukar de fixa sig...

Sen täcka plåten kan bero på att man inte orkar få massa folk som ringer å vill köpa sin klenod som man inte vill sälja det kan vara ganska påstridiga samtal tro mig..
gunnilse

Återgå till Allmänt Veteransnack