Kunde/kan man säja kardan om diffen?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kunde/kan man säja kardan om diffen?

Inläggav Valdemar » 20 aug 2012, 11:16

Hej gott folk!

Ett par frågor om diffen här, till den hugade att svara på.

Saken är den att jag sitter och översätter en norsk bok där en ”kardang” ryker och ska bytas. Fordonet är en gammal Bedfordlastbil (från början av 60-talet). Vad författaren menar med kardang är inte kardanen utan diffen, och diffhuset. I Norge är det tydligen rätt vanligt att man säjer så nämligen, lite slarvigt, eller folkligt, om diffen. Och ännu vanligare förr. (En norsk källa uppger att man säjer kardan om hela bakaxeln: diff och drivaxlar. Kardanknut däremot heter universalled.) Nu är min fråga: Kan man överhuvudtaget säja kardan om diffen i Sverige? Har för mej att man i min ungdom (70-talet) kunde höra denna felsägning om ”klumpen därbak”. Men jag kan ha fel här. (Boken utspelar sej f.ö. på 80-talet.) Allt lutar ju åt att jag måste översätta kardang med diff. Men vill gärna höra nån klok synpunkt. Så här skriver författaren för övrigt:

”Jag visste allt om diffar och hjulaxlar. Jag kände till hur man skulle demontera dom. Först lossade man mellanaxeln vid kardanknuten. Sen var det drivaxlarna och hela klockan. Jag kunde peka på krondrev, pinjong, planethjul och solhjul.” (Med klockan menar han huset. Men klockan är en så bra beskrivning på formen så jag tror jag behåller det.)

Min andra fråga gäller om man ska ha i en växel eller friläge när man vill checka diffens funktion (jag har stött på bägge uppgifterna):

”Jag sa till henne att jag önskade mig en diff, en aldrig så liten övergång från mellanaxeln till drivaxlarna, en fantastisk konstruktion, det mest avancerade, den allra vackraste ingenjörskonst, solhjul, planethjul. Om du hissade upp bilen, sa jag, och la i friläget, så att bakhjulen kunde snurra fritt, då skulle det ena bakhjulet kunna snurra åt motsatt håll än det andra. Och när du svängde med bilen, körde, då skulle det yttersta hjulet, det som hade den längsta vägen att gå, och beskrev den flackaste kurvan, kunna gå lite fortare än det andra. Och ifall det ena hjulet spann, och du körde fast, skulle det andra hjulet kunna stanna, så att inget skulle gå på tok med kugghjul och drivlina. Det var diffens väsen.”

Fridens,
V
Valdemar

Re: Kunde/kan man säja kardan om diffen?

Inläggav Reid Hulting » 20 aug 2012, 12:28

Diffen, slanguttryck för differentialväxel, är ju inbyggd i slutväxeln eller bakaxelväxeln som det också kallas på bakhjulsdrivna bilar. Allt inbyggt i vad som kallas banjo. En ytterliggare slutväxel är navreduktion som sitter ända ute i hjulnaven.
Uttryck som man ofta hör än idag är, diffklumpen eller kardanklumpen.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Bo Norvinge » 20 aug 2012, 14:25

Aha, jag hör ofta uttrycket kardan för detta. Kan ha sin förklaring att det handlar om området Bohuslän/Dalsland vilket gränsar till Norge.
Anser själv att kardan är kardanaxel/kardanstång mellan växellådan och bakaxeln.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Valdemar » 20 aug 2012, 14:53

Tack, Reid & Bo!

Då var jag lite rätt på banan, med det (västsvenskt) felaktiga kardan för diffen & banjon. Men det vete ju katten om man kan låta det gå igenom i en bok som ska nå hela riket.

Huvudpersonen monterar ut drivaxlarna (stikkakslingane) och tar sen med sej "kardangen", dvs. banjon då. Och banjon är väl hela klabbet - diffklumpen och höljet för drivaxlarna? Vet herrarna möjligen hur den såg/ser ut på en gammal Bedford från början av 60-talet - sitter det bultar UT från banjon eller går det bultar IN i banjon, när man ska ta dän axlarna? Många frågor. Och roligt att få svar på't!
Valdemar

Inläggav Lasse Hsand » 20 aug 2012, 18:04

Tjena!! Har precis demoterat enligt mig (kardanklumpen) Med diffen pinjongen och kronhjul på en Ford Trader -60tal. Den sitter som på dom stora sakerna. Bulta lös vid hjulen dra ur drivaxlarna. Bulta lös framifrån 8bult och 4muttar dra ur alltihop.
Trader.jpg
Trader.jpg (103.56 KiB) Visad 14065 gånger
Driv axel.jpg
Driv axel.jpg (28.52 KiB) Visad 14022 gånger
Senast redigerad av Lasse Hsand 20 aug 2012, 21:50, redigerad totalt 1 gång.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav herrstina- » 20 aug 2012, 19:53

Kardan eller kardanklump är nog en ganska vedertagen benämningen på slutväxeln och det gäller såvitt jag förstår i hela riket.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Valdemar » 20 aug 2012, 20:46

Tack för bild & info, Lasse! Det börjar klarna. Nästan. Förlåt en gröngöling men ... man behöver alltså inte ta dän hjulen innan? Hur & var exakt sitter bultarna som ska lossas för att få dän drivaxlarna ur banjon? Ja, och: åt vilket håll sitter bultskallarna och åt vilket muttrarna?

Tack & bock,Stina! Skitbra. En fordonskunnig som jag konfererat med kunde absolut inte gå med på att kalla diffen för kardan. Men då är det som jag anade: han hade fel. Eller tänker lite snävt.

Med vänlig hälsning
& stigande kunskap,
V
Valdemar

Inläggav herrstina- » 20 aug 2012, 21:16

Navkåpan på en drivaxel är änden på drivaxeln, lossar man de bultar som håller kåpan är axeln normalt sett lös och kan dras ut ur banjon. Den vanligaste varianten har en "tallrik" i ena ändan och splines som passar i diffhylsan inne i slutväxeln, en variant som används bla. av Scania har en axel med splines i båda ändar varav den ena fixeras i hylsan och den andra i navkåpan.
På vissa modeller måste hylsan till diffspärren fixeras och låsas innan drivaxeln demonteras, annars kan den komma ur läge och omöjliggöra montering av den nya axeln.

Det finns varianter även på detta tema, en är navreduktion där rotationen växlas ner ute i navet för att minska belastningen på kardanstång och slutväxel. En annan variant är en massiv axelkropp där drivaxeln är placerad i ett separat rör som löper mellan slutväxeln och hjulnavet, här är navreduktion obligatorisk.
Navreduktionen består av en planetväxel i själva navet, om man kan kalla kugghjulen i själva diffen och slutväxeln för planetväxel är nog en definitionsfråga för de riktiga teoretikerna.

I de flesta fall sitter det pinbultar i banjon som man "trär" själva slutväxeln på och sedan spänns det hela fast med mutter framifrån.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Valdemar » 21 aug 2012, 12:46

Underbart, stort tack Stina! Men är det utåtgående pinbultar från drivaxlarna också, med muttrar som spänner fast? Som med själva hjulet? Eller inåtgående bultar? Alltså: Vad är det första man lossar för att få ut drivaxlarna, bult eller mutter?
Valdemar

Inläggav herrstina- » 21 aug 2012, 14:24

Bult eller pinbult? Det finns nog ingen tillgänglig statistik för just detta, spontant skulle jag tro att förekommer ungefär lika ofta.
Är det mycket viktigt för dig måste du specificera vilket fordon som är aktuellt i just det här fallet, då är det ganska troligt att någon har just en sådan i stallet och kan hjälpa dig.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Valdemar » 22 aug 2012, 15:37

Nej inte viktigt vilken typ av bult, min undran var om det är inåtgående eller utåtgående, dvs. om man lossar på bultskalle eller mutter för att få ut drivaxlarna. Men, som du säjer, man får gå till respektive fabrikat och kolla förstås, i det här fallet en 60-tals-Bedford.

Tack!

V
Valdemar

Inläggav StefanM » 03 sep 2012, 13:10

Eftersom det verkar vara noga med att det blir rätt så vill jag bara påpeka att det heter skruv och inte bult............

Dessutom är det omöjligt att säga hur Bedfords axlar såg ut på 60 talet eftersom även dem hade ett otal varianter. De tvåväxlade axlarna hade dock slutväxelenhet som skruvas loss framåt ur banjon. De enklare axlarna hade hel axel med komponenter i gjutet hus. Där tar man ut drevsats med pinjong bakåt.
Båda varianterna har pinnskruv på navet och drivaxeln lossas då genom muttrar.
StefanM

Inläggav Lasse Hsand » 03 sep 2012, 17:16

Hade några fler bilder på Ford Trader Axeln.
Trad.jpg
Trad.jpg (108.84 KiB) Visad 13804 gånger
Ford tra.jpg
Ford tra.jpg (104 KiB) Visad 13804 gånger
.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Valdemar » 07 sep 2012, 11:39

Många tack för detta, Stefan och Lasse!
V
Valdemar

Inläggav Anders Ason » 07 sep 2012, 15:59

(Fick lära mig nyligen att skruv drar man med skruvmejsel och bult med nyckel - lätt som en plätt!)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack