Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilder på "riktiga" timmerbilar?

Inläggav Anders Ason » 16 dec 2007, 15:24

Har letat efter bilder men inte híttat på andra ställen än i min hjärna och de börjar bli suddiga och dessutom svåra att kopiera på papper. Vad är det då för märkvärdiga bilder jag letar efter?

Jo på timmerbilar från 40-50 talet (finns i familjen någonstans men ej funnit än), d v s bilar som påminner om havets kungar, stormast bakom hytten, en
frisvängande bom som surras fast vid transport, stag (med sträckare) från masten ner tlil främre kofångaren som ofta passerade precis fritt från värmväxlaren till gengasen, två mans besättning (en "massäck") och kugghjul på bakstammen (manuell boggielyft).

Någon mer som minns och ev. även har någon bild?
Senast redigerad av Anders Ason 12 jan 2008, 18:23, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 16 dec 2007, 17:22

Ja du, Anders. Bilder på gamla timmertransporter har jag, men inga med såna lastanordningar som du beskriver. Var dom vanligare söderut, tro. Mina bilder är ju från krigsåren, när min far körde åt olika åkare i Jämtland, men det kanske var mer vedkörningar under kriget, och då var det handlastning, förstås. Men jag ska plöja igenom korthögen en gång till.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 16 dec 2007, 17:31

Thomas Almèn skrev:Ja du, Anders. Bilder på gamla timmertransporter har jag, men inga med såna lastanordningar som du beskriver. Var dom vanligare söderut, tro. Mina bilder är ju från krigsåren, när min far körde åt olika åkare i Jämtland, men det kanske var mer vedkörningar under kriget, och då var det handlastning, förstås. Men jag ska plöja igenom korthögen en gång till.

Spännande! De få bilder jag har är när min far körde timmer i Hoting i slutet av fyrtiotalet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 16 dec 2007, 22:18

Visserligen inte Mora spel på dessa bilder men kanske intressanta ändå?
Timmer i älven (Scania 4:a W6083 Ove Thomson körde)
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=2382
Volvo Viking med timmer
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=2381

Ledsen att bilderna ej kan visas i texten.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Ason » 17 dec 2007, 18:04

admin skrev:Visserligen inte Mora spel på dessa bilder men kanske intressanta ändå?
Timmer i älven (Scania 4:a W6083 Ove Thomson körde)
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=2382
Volvo Viking med timmer
http://www.veteranlastbilar.se/Include/ElectosFileStreaming.asp?FileId=2381

Ledsen att bilderna ej kan visas i texten.

OK, jag visar väl bilderna i stället då. Rejäla stockar (ser lite baktungt ut) men kran med hydraulik och vajer? Ingen mast, ingen bom, inga stag och ingen handvevad boggielyft men helt OK ändå - ett stycke industrihistoria (kolla bakdäcken). Jag har nu sökt på nätet ordentligt och gamla timmerbilar är minst sagt kuriosa!
1. Bild

2. Bild
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Timmerbilar i Finland

Inläggav Kjell T » 17 dec 2007, 21:29

Det finns ganska många bilder på timmerbilar på http://www.vetku.fi och på http://www.kuukuna.net Utrustningen kanske inte är exakt samma som man använde i Sverige. Förutom Vanaja och Sisu finns det också en del andra timmerbilar.
Kjell T

Inläggav Anders » 17 dec 2007, 22:31

http://www.timmerpojkarna.se finns det en hel del fina bilder från 50-talet och framåt. bla. på en treaxlig synvilla som timmerbil

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 20 dec 2007, 19:25

Anders skrev:http://www.timmerpojkarna.se finns det en hel del fina bilder från 50-talet och framåt. bla. på en treaxlig synvilla som timmerbil

Anders

Nu börjar det likna det som fanns i mitt huvud,
möjligen är de här bilarna några år för nya. Har fått lov att låna lite bilder från "Timmerpojkarna" och här är de:

1. Bild
Mast med stag o spännare!

2. Bild
Timmerkungen !

3. Bild
"Skeppet" nära vattnet

4. Bild
Kanske inte vevboggielyft utan punphydraul i hytten?

5. Bild
Samma bil som ovan men fronten förstorad, kolla spännanrna!

Frågan är om någon av bilarna finns kvar?
Finns det bilar på samma koncept men med gengas på bild?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 21 dec 2007, 16:17

Är det nån som kan fabrikatet på lastanordningarna. Norröver tror jag HIAB:s vajerkranar var vanligast. Hade en bok om Jämtlands Åkeriförenings första 50 år (1939-1989), och dom flesta äldre timmerbilarna hade vajerkran. Tror P-O Jonsson i Gravbränna konstruerade en grip som användes på vajerkran, innan fick man snara ett knippe med hjälp av vajern. Sen fick hjälplastaren åka med upp som motvikt, och sen koppla loss uppe på lasset. Riktiga snövintrar var nog det inget eftertraktat jobb.
Thomas Almen

Inläggav arnfinn » 21 dec 2007, 17:15

Thomas Almèn skrev:Är det nån som kan fabrikatet på lastanordningarna. Norröver tror jag HIAB:s vajerkranar var vanligast. Hade en bok om Jämtlands Åkeriförenings första 50 år (1939-1989), och dom flesta äldre timmerbilarna hade vajerkran. Tror P-O Jonsson i Gravbränna konstruerade en grip som användes på vajerkran, innan fick man snara ett knippe med hjälp av vajern. Sen fick hjälplastaren åka med upp som motvikt, och sen koppla loss uppe på lasset. Riktiga snövintrar var nog det inget eftertraktat jobb.

Nei man må ta av seg hatten og bukke for det slit som fedre og farfedre har hatt i sin jobb med å forsørge sine familier!
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Anders Roger Larsson » 21 dec 2007, 19:38

Thomas Almèn skrev:Är det nån som kan fabrikatet på lastanordningarna. Norröver tror jag HIAB:s vajerkranar var vanligast. Hade en bok om Jämtlands Åkeriförenings första 50 år (1939-1989), och dom flesta äldre timmerbilarna hade vajerkran. Tror P-O Jonsson i Gravbränna konstruerade en grip som användes på vajerkran, innan fick man snara ett knippe med hjälp av vajern. Sen fick hjälplastaren åka med upp som motvikt, och sen koppla loss uppe på lasset. Riktiga snövintrar var nog det inget eftertraktat jobb.

I boken "Boken om lastbilen" från 1953 finns ett avsnitt som heter:"Hjälpaggregat till lastbilar" som behandlar tex mekaniska lyftkranar från Hydrauliska Industri AB (HIAB), sidomonerade aggregatet: "Lappo"från Ångermanlands Bilföräljning AB, Örnsköldvik samt "BF" från Forslund o Co, Skellefte även det sidomonterat + andra mer eller mindre livsfarliga makapärer avsedda att monteras på lastvagnar. Ingen av dessa stämmer dock in på ovanstående lastapparater. Fö en mck trevlig bok med dåtidens bekymmer. Intressant är att notera att dåtidens bekymmer med skatter, priser, löner m m är nästan exakt samma som i dag :roll:
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Thomas Almen » 21 dec 2007, 22:38

Jorå, klagomålen repeteras. En bekant har "Lastbilen" inbunden i flera årgångar, har läst en del av dom. Man slås av att det var samma bekymmer då som nu. Men det gäller nog fler branscher än den vi rör oss i. Men åkare är nog det tåligaste släkte som finns. Vi har inte, som järnvägen, folkets kärlek, men vi har iallafall deras transporter.
Thomas Almen

Lastapparat från Forslund & Co

Inläggav Kjell T » 21 dec 2007, 23:31

Är det någon som har en bild på en lastapparat tillverkad av Forslund & Co? jag är nyfiken på hur en sån kan ha sett ut. I de svenska pappren till mitt L71 vrak står det att den varit utrustad med en sån när den var registrerad i Håknäs i Nordmaling, innan den emigrerade till Finland.
Kjell T

Re: Lastapparat från Forslund & Co

Inläggav Anders Roger Larsson » 22 dec 2007, 16:29

Kjell T skrev:Är det någon som har en bild på en lastapparat tillverkad av Forslund & Co? jag är nyfiken på hur en sån kan ha sett ut. I de svenska pappren till mitt L71 vrak står det att den varit utrustad med en sån när den var registrerad i Håknäs i Nordmaling, innan den emigrerade till Finland.

Ja i ovan nämnda bok fanns en bild på en lastapparat tillverkad av Forslund & Co - kan inte tänka mig att någon så här 50 åt efteråt har ngt emot om jag scannar den o några andra bilder o publicerar här?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Per Thomson » 24 dec 2007, 12:46

Jag kontaktade Anders Näslund i Hofors som bör veta det mesta om timmerbilar. Fabrikaten på dessa "fartygskranar" var "Mora-spelet" samt "Siljan-spelet". Det var två konkurrerande tillverkare. Själva spelet satt mellan rambalkarna bakom hytten intill kraftuttaget.

Anders berättade också att spelet kunde användas på två olika sätt, det ena var mastkranen med bom, det andra sättet var att man hade en separat "bock" som ställdes utmed bilens sida varefter man på motstående sida lade ut lutande stockar mot lasset för att med hjälp av dessa släpa upp timmerstockar på lasset. Vinschspelet var alltså detsamma oavsett vilken metod man använde. Jag förmodar att "bock"-metoden användes vid stolptimmer samt mycket grovt timmer som hade blivit för tungt för bommen.

Anders har lovat att sända mer information om detta.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack