Släpvagn lånes

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Släpvagn lånes

Inläggav martensson » 07 jul 2012, 16:31

Hej!

Min far och jag är klara med renoveringen av våran Scania 111:a från 1976. Premiär "visningen" i år blev Stockholm Truck meet.
Vi är nu också anmälda till Åkarsvängen i Södertälje den 22 September, som vi ser fram emot.
Däremot så tycker vi det skulle vara ännu roligare att ha ett släp efter då också, bilen blir mer komplett då.
Så ett 3 axligt 70-tals släp lånes, gärna blått, eftersom att lämmarna på bilen är blå. Ett gammalt ASG släp skulle säkert funka fint. Kan även finnas intresse för köp.

Tack på förhand!
martensson

Re: Släpvagn lånes

Inläggav Anders Ason » 07 jul 2012, 22:24

Frågan är vad du har för klassning på draget på din bil? Det är inte bara att koppla ett släp efter bilen och om din bil inte har en klassad koppling, vilken den högst sannolikt inte har, utan att ett kopplingsintyg är utfärdad så får du inte utan dispens dra något annat släp än det som anges i intyget. Köra med ej godkända prylar kan kosta.
Sorry, men så är det.

Kolla gärna med Trafikverket i fall de ändrat på något under den senaste tiden.

Se tidigare trådar i ämnet:

viewtopic.php?f=4&t=4315&p=31738&hilit=kopplingsklass#p31738

viewtopic.php?f=1&t=4905&p=37372&hilit=kopplingsklass#p37372

viewtopic.php?f=4&t=2197&p=14602&hilit=kopplingsklass#p14602
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 07 jul 2012, 23:53

En boggilastbil med boggikärra brukar vara fränt. Men var finns en 30 år gammal boggikärra?

Hittills har jag inte sett annat än en, två och treaxliga släp på rallyna. Ingen boggikärra. En boggilastbil dragandes med en enaxlad kärra ser patetiskt ut. Overkill kan man säga.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Anders Ason » 08 jul 2012, 08:52

Oavsett tycke ock smak så var det nästan så här min bil såg ut när den kom ut ny i trafik 1975 (stod osåld i två år). Det som numera inte stämmer är bilens färg som hade likadan färgsättning som släpet och att bådas skick nu efter ett långt arbetsliv är mycket sämre. Jag har dock ett gällande kopplingsintyg för denna kombination så det är "bara" att besikta och köra. Släpet köptes begagnat till den nya bilen och är alltså ett par år äldre. Jag har två kopplingstyg till, men de släpen är skrotade. Varje fordonskombination kräver var sitt kopplingsintyg.

En totalvikt på 32 ton och med en 200 hkr motor blir det inte några större fartupplevelser o t m risk för pareringsböter i det större backarna. Men ... faktum är att de var så här man körde omkring på fullaste allvar.

lbs85rynge.jpg
Foto:Ason
lbs85rynge.jpg (169.58 KiB) Visad 8780 gånger

Bilden nedan tagen på Tunga Rallyt Södertälje förra året.

IMG_0414 (Small).JPG
Foto:Ason
IMG_0414 (Small).JPG (53.79 KiB) Visad 8780 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 08 jul 2012, 08:53

Fast just boggibil med enaxlad kärra var nog den vanligaste kombinationen inom grussvängen i många år Lars Gunnar. I Jämtland t.ex. var det väldigt sällsynt med större vagnar, endast dom som leverera till asfaltverk å betongstationer som drog på nå större. F.ö fanns väl ingen dragbalk godkänd för mer än 12 ton förrns en bit in på 70-talet.
Thomas Almen

Inläggav Lasse Hsand » 08 jul 2012, 09:00

Så den gröna Scanian ovan var en ovanlig kombination? Gissar att det skulle gå tungt med full lass. Men det är ett :evil: snyggt ekipage!!!!!!!!!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 08 jul 2012, 09:10

Mja, tippar att tot.vikten på kärran knappast överstiger 14 ton. Å runt storstäderna växte gärna ekipagen något.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 11 jul 2012, 01:29

Grusåkaren i min hemby körde utan släp så länge jag minns. Det var alltid solokörning och han hade alltid Scania-Vabis. Den sista jag såg innan jag for till Stockholm var att han köpt en ny S-V 76 Super som han alltså körde solo med.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav martensson » 11 jul 2012, 11:19

Min far har varit i branschen i 45 år, vi har koll på släpvagns klassning dvs vad vi får dra och inte dra.
Tillbaks till frågan, finns det en vagn att hyra ev köpa?

Adrian
martensson

Återgå till Objekt sökes