Lundholmsskena

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lundholmsskena

Inläggav S-V L44 » 25 jun 2012, 21:27

Vid genomgång av en rad gamla registreringshandlingar har jag träffat på en Scania-Vabis 33511 från 1936 som ägdes av AB Förenade Superfosfatfabrikerna i Limhamn och sedermera blev placerad vid fabriken i Landskrona.
Bilen användes för transport av svavelsyra och var försedd med boggi med lite varierande däcksbestyckning genom åren.
Under en period under andra världskriget då lastbilsdäck var en bristvara (mellan december 1944 och april 1946) så försågs bilen med s.k. Lundholmsskena på boggins hjälphjul.
Drivaxelns hjuldimension var då 7.50 x 20 medan hjälpaxelns hjul blev massivt gummi som var 140 mm brett och 70 mm högt.

Exakt hur såg en Lundholmsskena ut?
Finns det någon bild på ett sådant arrangemang?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Lundholmsskena

Inläggav Thomas Almen » 25 jun 2012, 21:56

Undrar om inte jag lagt ut en bild här för länge sen, ur faderns album på en sån skena?. Vill minnas det gällde P-boggien.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jun 2012, 02:24

Var det så att man klädde in däcket med ett speciellt material som skulle skona däcket?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav S-V L44 » 27 jun 2012, 22:07

Thomas Almen skrev:
Undrar om inte jag lagt ut en bild här för länge sen, ur faderns album på en sån skena?. Vill minnas det gällde P-boggien.

Du har inte möjlighet att länka eller eventuellt lägga in bilden på nytt?
Det hade varit trevligt att kunna se hur en sådan "skena" såg ut.
Som kanske är bekant så använde Scania-Vabis i princip inte alls P-boggi-konceptet. (Pådrivande för detta koncept var främst GM, Ford och Volvo.)
För detta talar också att just den bil som jag nämnde i trådens början alltid hade "normal-stora" däck på boggin förutom under den period som den försågs med "Lundholmsskena".

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Malte. E » 05 jul 2012, 23:53

Lundholmsskena?
Den som råkar ha boken "Gengas", av Haventon tillhands, rekomenderas att slå upp sidan 91. Låt vara att bilden inte är så tydlig som man kunde önska.
Malte E.
Malte. E

Inläggav Malte. E » 06 jul 2012, 06:47

Lundholmsskena (II):
Bilden jag refererat till i tidigare inlägg, den var faktiskt oskarp och dålig. Men om jag försöker beskriva skenan muntligt:
Det var kort och gott en järnring vars genomskärningsprofil var ungefär likadan som däckets slitbana och skuldror. Ringen krängdes på utanpå däcket, eller om man s.a.s.
vek ihop däcket och tvingade in det i skenan. När däcket sedan pumpades satt Lundholmsskenan fastklämd runt däckets omkrets.
Veterligen har jag bara sett en Lundholmsskena i verkligheten en enda gång. Det fanns även "trädäck", uppbyggda av en cirkel av träklossar. Hur de hölls samman vet jag
f.n. inte. Ett besläktat fenomen i modern tid kan väl sägas vara de "trädäck" som vissa av Volvos exportchassier var utrustade med när de skulle förflyttas från fabriken till hamnarna i Göteborg.
Malte E.
Malte. E

Inläggav S-V L44 » 06 jul 2012, 22:04

Tack för informationen, Malte E.
Jag får se till att skaffa Haventons bok.
Ett besläktat fenomen i modern tid kan väl sägas vara de "trädäck" som vissa av Volvos exportchassier var utrustade med när de skulle förflyttas från fabriken till hamnarna i Göteborg.
.
Under en period mellan 1961 och början av 1970-talet använde Svenska Volkswagen Landskrona hamn för import av Volkswagen personbilar.
Det hände då och då att det också stod några fabriksnya Scania-Vabis chassier på kajen. Jag antar att dessa chassier var avsedda för export. (Eller de var kanske rent av omvänt, att det var chassin importerade från Brasilien eller Holland?)
De paprikaröda chassierna var i alla fall försedda med trähjul eller snarare flertalet grova träklotsar fastsatta med stålband runt fälgarna. Så det är inte bara Volvo som haft dessa temporära "trähjul".
Observationen gjordes under min "mopedtid", dvs. någon gång mellan sommaren 1965 och sommaren 1968.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav faun v12 » 06 jul 2012, 22:15

Ett företag i min närhet ;Rishöjdsbrons sågverk,var Scanias leverantör under en period på 1970-talet av dessa "trä-däck".
faun v12

Inläggav Thomas Almen » 06 jul 2012, 23:00

På Maltes beskrivning förstår jag att det handlar om 2 skilda företeelser. Den jag menade var helt enkelt en skena som spändes fast på däcket, en med kort å gott. Sedan fick däcket glida på meden/skenan.
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 06 jul 2012, 23:07

Oavsett, så förstår jag att ändamålet var att försöka eliminera däckslitaget på boggins bakre hjulpar vid svängning.
Detta naturligtvis föranlett av brist på lastbilsdäck under krigsåren.
P-boggin som var ett annat alternativ främst för GM, Volvo, Ford, m.fl. använde ju klenare personbilsdäck.

Det hade varit trevligt att se och jämföra koncepten avseende Lundholmsskenan m.h.a. bilder.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Malte. E » 07 jul 2012, 07:33

Om Lundholmsskena med flera kristidsföreteelser.
Det var intressant att Thomas Almen tog upp det där med vad han kallar en "med" under stödaxelhjulen. Det kanske fanns flera liknande konstruktioner, men vad jag osökt kommer att tänka på är en konstruktion av åkaren John Pettersson i Stugun. Det ser på bild ut som en "kälke" under vardera boggihjulet, som var ENKELmonterade.
Kälken är tydligen av svetsad stålplåt. Den hålls på plats av en enkel anordning av plattjärn och kedjor. John Pettersson använde anordningen på sin Scania-Vabis med rnr
Z1514. I Bilregistret har den inte lämnat några andra spår än att det två innerdäcken på boggin, (8,25) ersatts med 32x6. Ytterhjulen hade monterats bort. På grund av bristande datorkunnande kan jag inte återge bilden här i forumet, men har ett svagt minne av att "kälken" finns avbildat även på någon Jamtli-sida.
Malte E.
Malte. E

Inläggav Thomas Almen » 07 jul 2012, 08:05

Ja, då är vi på samma spår, Malte. Bilden jag la ut är tagen i Östjämtland, under beredskapen. Osäker på om det är en kronbil som är avbildad, men det är en trailer med medar bak. John Pettersson hade Jämtlands första trafiktillstånd, hans ena son Kalle drev grusföretag i många år. Hans andre son, Ragnar, byggde Scanias testbana med sitt entrepenadföretag. Idag har Johns barnbarn, John och Erik, timmmerbil i Stugun.
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 25 mar 2013, 21:17

Thomas Almen skrev
.....På Maltes beskrivning förstår jag att det handlar om 2 skilda företeelser. Den jag menade var helt enkelt en skena som spändes fast på däcket, en med kort å gott. Sedan fick däcket glida på meden/skenan.......

Malte E skrev
.....Det var intressant att Thomas Almen tog upp det där med vad han kallar en "med" under stödaxelhjulen. Det kanske fanns flera liknande konstruktioner, men vad jag osökt kommer att tänka på är en konstruktion av åkaren John Pettersson i Stugun. Det ser på bild ut som en "kälke" under vardera boggihjulet, som var ENKELmonterade.
Kälken är tydligen av svetsad stålplåt. Den hålls på plats av en enkel anordning av plattjärn och kedjor. John Pettersson använde anordningen på sin Scania-Vabis med rnr
Z1514. I Bilregistret har den inte lämnat några andra spår än att det två innerdäcken på boggin, (8,25) ersatts med 32x6. Ytterhjulen hade monterats bort. På grund av bristande datorkunnande kan jag inte återge bilden här i forumet, men har ett svagt minne av att "kälken" finns avbildat även på någon Jamtli-sida......

Vid lördagens besök på Åkerimuseum i Olofström fotograferade jag av denna bild som hängde på en av väggarna i museet.

Scania-Vabis 335 - 1941 - Z1514 - Med på stödaxeln.JPG
Scania-Vabis 335 - 1941 - Z1514 - Med på stödaxeln.JPG (168.98 KiB) Visad 16290 gånger

Det är ju den bil med regnumret Z1514 som Malte E hänvisar till ovan och med ledning av Thomas Almens beskrivning tror jag att det är denna han avser också.
Men det är alltså ingen Lundholmsskena.
Några bilder på Lundholmsskenan har jag ännu inte sett, så jag får återkomma till den senare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Per Thomson » 26 mar 2013, 09:41

Bra att du tänkte på den här tråden och fotade tavlan Kjell.

Tillbaks till Lundholmsskenan och ändamålet med den. Det var brist på nya däck men riklig tillgång på utslitna däck som saknade bärighet. De utslitna däcken höll inte då stommen, cord-lagren, många gånger var synlig. Med den skyddande järn-ringen som ersättning för slitbanan var nog tanken att däcket åter skulle tåla belastning och även skyddas mot punktering.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack