Skrotningsförslag....

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Skrotningsförslag....

Inläggav Skogstorparn » 02 jul 2012, 07:17

Ifall ni inte redan hört så finns det ett nytt förslag om skrotning som är konstruerat helt åt helvete. Har nu även skapats en protestgrupp på FB, ni kan gå med här:

https://www.facebook.com/groups/stoppa. ... redningen/

Som vanligt ett IDIOT-förslag som verkar klubbas igenom, med avsikt att få bort bilar som står o dräller på parkeringar och i skog o mark, men omöjliggör vår verksamhet.

Man kan bli galen för mindre.

Står en del i Wheels också och här bland annat:

http://www.nailheads.nu/forum/viewtopic.php?t=5470
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn

Re: Skrotningsförslag....

Inläggav Skogstorparn » 02 jul 2012, 19:22

Nu finns ett upprop oxo att skriva på !!

http://upprop.nu/KEFS
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn

Inläggav Lasse Hsand » 02 jul 2012, 19:42

Kan inte begripa varför man tog bort skrotningspremien. Eller gjorde slut på den genom att betala mycket för några få bilar. Förut då man fick någon krona för bilen så då såg ju folk till att bilen kom till skroten. Eller så var det någon som såg till att köra dit den om man fick några hundringar. Men det klart det finns så mycket kunnigt folk så vad vet jag. :? :?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav gunnilse » 02 jul 2012, 21:49

Skummat igenom dokumenten känns mer som de vill komma åt den illegala biten exporten å deras lastningplatser liknar bilskrotar med kapade fordon etc..

Hobbyfordon å reserv bilar att plocka från upp till tjugo stycken verkade vara ok dock får man efter ett år redogöra för fordonets status etc...

Som vanligt berörs inte husvagnar traktorer lastbilar etc eller missade jag något?

Detta var på tapeten för några år sedan då var bilen tvungen att vara besiktad så jag vet inte de brast den gången..

Tror dock att det kommer komma hårdare krav med katalysatorer avgasreningar etc även för våra hobby fordon i framtiden..

//Thomas
gunnilse

Inläggav Mattsson91 » 02 jul 2012, 22:54

gunnilse skrev:Skummat igenom dokumenten känns mer som de vill komma åt den illegala biten exporten å deras lastningplatser liknar bilskrotar med kapade fordon etc..

Hobbyfordon å reserv bilar att plocka från upp till tjugo stycken verkade vara ok dock får man efter ett år redogöra för fordonets status etc...

Som vanligt berörs inte husvagnar traktorer lastbilar etc eller missade jag något?

Detta var på tapeten för några år sedan då var bilen tvungen att vara besiktad så jag vet inte de brast den gången..

Tror dock att det kommer komma hårdare krav med katalysatorer avgasreningar etc även för våra hobby fordon i framtiden..

//Thomas

Jag är beredd att hålla med dig här. Det är nog den illegala skrotningen dom vill komma åt. Och inte oss hobbymekare som köper fem bilar för att sätta ihop en.

Förtydligande:
Det dom vill komma åt är alltså de personer som sysslar med olaglig skrotning av fordon för att tjäna pengar på det.
Mattsson91

Inläggav Grandprix63 » 03 jul 2012, 07:31

Jag kanske tolkar lagförslaget som fan läser bibeln men som lagförslaget är formulerat
drabbar det alla som t.ex har en reservdelsbil stående eller har ett renoveringsobjekt.
Dessa betraktas enligt lagförslaget som "uttjänt bil" om de inte är godkända vid
bilprovningen inom de senaste två åren. Och "uttjänta" bilar ska bara få befattas av
auktoriserade bilskrotare. Med andra ord man har två år på sig att renovera ett fordon men
hur man ska göra det utan att vara kriminell förstår jag inte eftersom att
plocka i sär ett fordon skulle bli "illegal skrotning". Alltså att ta isär bilen för att sedan renovera delarna
eller plocka delar från en en bil för att montera på en annan skulle bli alltså bli olagligt.
Dessutom "straffbart att ta emot ett uttjänt fordon", tolkar jag som att köpa en reservdelsbil blir olagligt

Lagförslaget finns här:
http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning
Användarvisningsbild
Grandprix63

Återgå till Allmänt Veteransnack