av S-V L44 » 30 jun 2012, 00:58
Bilbältet tillsammans med en bilhjälm (som bl.a. förespråkades av TV-sända trafikprogram, NTF, Ce-Ge Hammarlund, m.fl. i slutet av 1960-talet) räddade min egen livhank vid en trafikolycka i Ungern på gränsen mot Rumänien i slutet av september/början av oktober 1970.
Det var en singelolycka som jag själv var vållande till.
Jag jobbade 12-timmars nattskift (18.00 - 06.00) för Findus (som köpte djupfrysta grönsaker från ett av fryshusen i området) och ägnade en ledig eftermiddag åt lite sightseeing på landsbygden.
Som 20-åring körde man ju lite friskt och jag minns att jag körde på en ganska smal väg belagd med något oljegrusliknande beläggning kantad med många alleträd. Den låga eftermiddagssolen och träden gjorde att ljuset flimrade och detta kombinerat med allmän trötthet gjorde att jag slumrade till bakom ratten.
Men jag vaknade plötsligt till och upptäckte att jag hade en långsamt körande körskolebil precis framför mig. För att undvika att köra in i denna bil så gjorde jag reflexmässigt en undanmanöver och fick naturligtvis en häftig sladd i lösgruset i vägkanten av den relativt smala vägen. Sladden kunde jag inte häva (delvis p.g.a. bilens bakaxel, en s.k. pendelaxel, och kanske främst p.g.a. otillräcklig körerfarenhet) så det brakade rakt ned i ett djupt dike var jag tuppade av.
Innan kraschen minns jag att jag tänkte "ge f-n i att köra i ett av träden - då är det slut" och jag tror också att jag spände till det fasta bilbältet extra hårt.
När jag vaknade upp så var det fullt av folk runt ikring den totalt demolerade lilla bilen.
Min bilhjälm hade fått en stor spricka, men jag klarade mig med en liten skråma på vänster underarm. Bilens högra framhjul satt i passagerarsätet, och bilen hade studsat mellan dikesvallarna så den var även kraftigt demolerad baktill, så jag hade en otrolig tur.
Det var en nyttig läxa och jag använder därför alltid bilbälte om det finns. Och jag har själv inte orsakat någon olycka sedan dess.
Om det sedan går att göra så mycket vettig passiv säkerhet i en veteranlastbil är kanske mer tveksamt. (Nu tänker jag på mina egna bilar från sent 1940tal och tidigt 1950-tal.)
Om man installerar bälte, vilket man kan göra, så är förankringen A och O. Förmodligen kan man endast använda ett midjebälte då hytterna och stolarna från den tiden inte är konstruerade för sådana krafter som trepunktsbälten kan ge.
Rattstång och säkerhetsglas kan man kanske inte göra så mycket åt, om man inte bygger om rejält.
Skall man satsa på servostyrning trots att det inte fanns vid denna tid? Tungstyrda fordon och fordon med "vevig styrning" är generellt svåra att bemästra i krissituationer.
Hur säker är hytten? Skall man förstärka utan att förstöra (dvs. göra att hytten plötsligt inte ser tidsenlig ut)?
Men visst, man kan ju försöka göra vad man kan för att uppnå hyfsad personlig säkerhet.
Sedan är det ju inte bara ens egen personliga säkerhet som gäller utan man måste också ta hänsyn till medtrafikanter och omgivning.
En av våra tyska vänner har indikerat att det är lämpligt att växla upp ekipaget så att man kan hålla ungefär samma tempo som övrig trafik. Det kan vara vettigt i sig, speciellt vid motorvägskörning, men detta ställer ju också stora krav på effektiva bromsar. Hur bra är egentligen bromssystem daterade 1940- och 1950-tal?
För mig är bromsar och väghållning allmänt sett betydligt viktigare än fart.
Myndigheter, media och den allmänna opinionen framhäver ofta fart som ett av de största problemen i trafiken.
Själv upplever jag att fart har rejält mindre betydelse än uppmärksamhet, allmänt beteende och visad hänsyn till medtrafikanter och omgivning.
Kombinationen hög fart (hög i förhållande till rådande omständigheter) och dåligt omdöme är den värsta kombinationen.
Härvidlag tycker jag att trafiken i Sverige är avsevärt sämre än i många andra civiliserade länder.
Jag brukar hävda att man kan köra i laglig hastighet eller t.o.m. lägre än så och dj-ligt dåligt, medan man kan köra hyfsat fort med koncentration och omdöme.
Då anser jag att den senare är en betydligt säkrare förare.
Sedan är omgivningens medvetenhet viktig faktor. Därför anser jag att de tyska Autobahn är säkrare än de svenska motorvägarna trots högre snitthastigheter i Tyskland. Som trafikant är man helt enkelt mer alert i Tyskland.
Det borde också vara en minimigräns för regelbunden körsträcka. Detta är naturligtvis oerhört svårt att kontrollera, men daglig körning ger generellt sett en säkrare förare än sporadisk körning.
// Kjell N