Veteranrally

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Veteranrally

Inläggav Stellan » 01 apr 2008, 21:51

När jag satt och städade i bildarkivet så hittade jag ett litet minne från deltagandet i mitt första veteranrally för tunga fordon. Vi gjorde i alla fall en storstilad entré när vi kom till startplatsen. :mrgreen: 8) :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Veteranrally

Inläggav Anders » 01 apr 2008, 21:55

Vad hade hänt där egentligen? Och vad är det för buss? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Åkarns Kalle » 01 apr 2008, 22:06

På tal om buss det heter VeteranLASTBILAR.se hör veteranbussar också hit eller hör dom till en annan sida ??

mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Stellan » 01 apr 2008, 22:06

Bussen är en Scania-Vabis BF56 från 1964, och vid infarten till staden så gick kilen på pumpaxeln av så motorn stannade :(

Trots ihärdiga försök att lokalisera felet på kvällen innan rallyt så fick vi gå till kojs utan att ha hittat felet. Så det blev till att kliva upp extra tidigt på morgonen och forsätta felsökningen...och gissa om vi blev förvånade när vi till slut hittade felet :shock:

Vi missade starttiden med någon timma innan vi hade fått ihop allting igen. Men efter en snabbtvätt, byte av kläder och anmälan till starten så blev det verkligen rallykörning :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 01 apr 2008, 22:10

Hade en liknande upplevelse en gång med en annan buss. På väg tillbaka från evenemanget vi varit på så slutade en cylinder att tända och det blev allmänt hostande och hackande. Lyfte av ventilkåpan och fann att en avgasvippa gått av precis vid bryggan. Så det var bara att ringa bärgare. Senare visade det sig att en kolv spruckit precis i höjd med översta ringspåret, så det var ju tur att det inte blev värre haveri :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Lars-Gunnar » 01 apr 2008, 22:11

Åkarns Kalle skrev:På tal om buss det heter VeteranLASTBILAR.se hör veteranbussar också hit eller hör dom till en annan sida ??

mvh Åkarns Kalle

Vi kanske skall ha ett träd för Veteranbussar. De är ju också veterener och kanske vi får 1 ny medlem om bussarna är med? Vad säger ni andra? Om ni säger nej slutar jag med detta forum. Nej jag skojar bara :lol:
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 01 apr 2008, 22:16

Det allra mest underliga med mitt haveri var att det inte märkts något alls på vägen upp från Uddevalla. Helt plötsligt när den stod på tomgång så "knirkade" det till och motorn stannade, loppa på stiftet eller luftbubbla i bränslet...eller något annat tänkte vi. Orsaken till att kilen gick av var att pumpen inte fått olja på flera år, och när motorn gick på tomgång så blev vacumet så starkt att motståndet för pumpen blev för stort...och slet av det sista som var kvar av kilen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lastbil » 07 apr 2008, 12:20

Hej !

Den ljusblåa bussen är en Scania-Vabis B 56, ej BF 56 !! Reg.nr ANA 944 !

Mvh Peter Ödén
Lastbil

Inläggav Stellan » 13 apr 2008, 17:36

Lastbil skrev:Hej !

Den ljusblåa bussen är en Scania-Vabis B 56, ej BF 56 !! Reg.nr ANA 944 !

Mvh Peter Ödén

Jämrans tangentbord till att skriva fel, för inte kan det väl vara jag själv som lagt till en bokstav för mycket :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Återgå till Allmänt Veteransnack