Min Scania historia ?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Min Scania historia ?

Inläggav Thomas Almen » 02 dec 2011, 19:33

Fast vore du gammeldags Flak, skulle du tycka enfärgade Scania vore rätt :wink: . Om du bara visste vad många parikaröda Scanior det gick i Östersund, endast firmanamnet å grillen hade annan färg. Och åren före var det olivgrön som gällde. Kom nog från reklambroschyrerna, misstänker jag.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 02 dec 2011, 20:50

Thomas Almen skrev:Fast vore du gammeldags Flak, skulle du tycka enfärgade Scania vore rätt :wink: . Om du bara visste vad många parikaröda Scanior det gick i Östersund, endast firmanamnet å grillen hade annan färg. Och åren före var det olivgrön som gällde. Kom nog från reklambroschyrerna, misstänker jag.

Om man gillar tvåfärgade då? :mrgreen:

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 02 dec 2011, 21:00

Ja, vem gör inte det?. Men enfärgat var vanligare än man kanske tror.
Thomas Almen

Inläggav faun v12 » 02 dec 2011, 22:01

Flaks trevliga bild är tagen vid en gård i utkanten av Svennevad söder om Pålsboda i Närke. Notera orginal bak-skärmarna samt det "inklädda" takräcket som fungerade som takskylt med firmanamnet textat. Dörrarna pryddes med texten "Währmes Hallsberg" i gult format som en båge. En ny lackerad Währmes
-bil var en riktig "karamell "att se. mvh KH.
faun v12

Inläggav flak » 02 dec 2011, 23:54

Jovisst fanns det enfärgade Scanior men det är inte dom som jag minns "bäst" :wink: för visst är det rätt snyggt med skärmar huv i varierande fältlackering.
Och var bilen exakt är tagen vågar iallafall jag inte drista mig till..trots att jag själv tagit bilden.. :? :) har ju passerat rätt många platser men vet att det var åt det hållet iallafall.

Och jag ÄR gammeldax varför skulle jag annars gilla gamla prylar och rundscanior :wink: ..rullatorn och hörselapparaten ligger här någonstans...nåväl jag är nog senil :lol:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Lars-Gunnar » 03 dec 2011, 01:44

Den paprikaröda Scanian blev ju exporterad till Sydamerika just i denna färg. Är Scania-Vabisen exakt som de inhemske förutom färgen? Nog tycker man att man kunde ha fått välja färg när det ändå är grannlandet. Det kanske man hade fått men om bilen redan var lackad förför då krångla. Minns att underredet skulle vara svart. Scania körde med svart och Volvo med grått.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav scaniamania » 10 mar 2012, 14:07

Här ett par Youtube video av min Scania:

http://www.youtube.com/watch?v=lBIty7MUbbM

http://www.youtube.com/watch?v=NBNXJoJ4 ... re=related

Flaken är "under construction":
Bilagor
Sivupalkki_uusi.jpg
Flak frame
Sivupalkki_uusi.jpg (99.69 KiB) Visad 13278 gånger
Scania LS 110 Super - King of the road
scaniamania

Inläggav Sudde52 » 10 mar 2012, 15:45

Gillas!! Fina filmer :mrgreen:
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav bma.finland » 11 mar 2012, 13:00

bra juha hälsningar korppoosta
bma.finland

Inläggav Anders » 21 mar 2012, 23:24

Sudde skrev:Gillas!! Fina filmer :mrgreen:

Ja, det var riktigt trevligt att se på! :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav scaniamania » 20 maj 2012, 20:29

Flaken är färdig !!!
Bilagor
Scania_lava.JPG
Scania_lava.JPG (149.11 KiB) Visad 13000 gånger
Scania LS 110 Super - King of the road
scaniamania

Inläggav Anders » 20 maj 2012, 23:42

Det blev ju riktigt snyggt! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Reid Hulting » 21 maj 2012, 10:24

Mycket snyggt och rent ekipage. Så här såg väl bilarna ut för det mesta på den tiden, möjligtvis ett par extraljus på kofångaren och ett takräcke. Många bilar idag ser lite överlastade ut med allt möjligt, inkl. min 111:a-dragare vilket vid en tänkt renovering kommer att åtgärdas.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Kjell T » 22 maj 2012, 07:20

Jag har samma åsikt som Reid angående utseendet. Om man bör göra något bättre än på den tid när bilen var i normal användning så är det rostskydd av utsatta ställen.
Kjell T

Inläggav Lars-Gunnar » 22 maj 2012, 21:32

Ja, t.e.x Tectyl var det inget som användes på lastbilar? Med facit i hand skulle alla framskärmar och hyttgolv varit rostskyddsbehandlade och behandlingen skulle upprepas efter ett antal år. Kanske man sluppit all rost i hyttgolven om de har varit rostskyddsbehandlade.

Det är ju lätt att föreställa sig vattensprutet från hjulen och med vilken kraft det bombarderade skärmar. Men, men, har någon tänkt på vilken inverkan saltningen haft. Salt under golvplåten som inte spolades bort med avfettning och varmvatten började ju bearbeta metallen.

Tror att de som har veteranare i och från Jämtland och inlandet har mindre rost i golvet än andra E4-åk. Saltet kan göra en ny bil brun på många ställen efter några år om det inte hålls efter.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack