Finns det enaxlade lastbilar ?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Finns det enaxlade lastbilar ?

Inläggav Björkand » 20 maj 2012, 14:38

Jag kollar ibland runt på nätet på forum och annonser med lastbilar.
Ibland skrivs det enaxlad eller enkelaxlad om lastbilar som jag tycker borde kallas tvåaxlade. Och så skrivs det tvåaxlad om boggiebilar.

Är det så man säger, eller är det något som hänger med från förr när det var en eller två BAKAXLAR som fanns?

Dagens bilar kan ju ha fler framaxlar, eller har dom bara en framaxel fast de styr på de 2 främre?
Hoppas nån klok kan svara på mina snurriga frågor :shock:

Tack o adjö/ björkand
Björkand

Re: Finns det enaxlade lastbilar ?

Inläggav Jämtlänning » 20 maj 2012, 15:31

Näe, det kan jag inte tänka mig att det gör! Isåfall är det möjligtvis en fd 2-axlad bil som fått ramen stympad/kapad men då är det ju ingen lastbil längre... En enkelaxlad bil skulle vara tämligen svår att manövrera/balansera! :-)
Jämtlänning

Inläggav Anders Ason » 20 maj 2012, 16:56

Här är en enaxlad, något svårkörd visserligen:
4326700737.jpg
4326700737.jpg (89.13 KiB) Visad 14461 gånger

Ibland förekommer nog rena syftningsfel i all hast, det finns förstås alltid minst två axlar. (fyra med förarens :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bragen » 29 maj 2012, 14:34

Jag kan ibland komma på mig själv med att säga enkelaxlad vad man syftar på är ju
det som sitter efter styrande axel. begreppet blir ju fel i modärn tid då man skapar fler axlar fram.
Det förekommer i vissa prislister från förr enkelaxlad eller boggie så jag tror det kommer därifrån med.
Bara en tanke.
Bragen

Inläggav Anders Roger Larsson » 29 maj 2012, 16:15

Man hör ju även framhjulsdrivna lastbilar! Oavsett om det är hydrauldrivning eller "vanlig" främre drivaxel.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav S-V L44 » 29 maj 2012, 22:43

Enaxlade lastbilar har jag inte hört talas om, men det finns enaxlade traktorer.
Transportstyrelsen har t.o.m. en särskild kod (04) för dessa fordon.
Det är främst vägregade midjestyrda dumprar, skotare, etc. som åsatts denna kod. Därmed har det (oftast) enaxliga dragfordonet ett registreringsnummer och "släpet" ett annat registreringsnummer.
Det är kanske inte alla av dessa fordonskombinationer som delats upp, men det kanske finns skattemässiga fördelar att göra så.

Sedan finns det ju andra udda konstruktioner inom traktorvärlden också.

BM 230 Victor - 1959 - DKO910 - Sammanbyggd med BM 230 Victor - 1956 - RAC844 - LR.JPG
BM 230 Victor - 1959 - DKO910 - Sammanbyggd med BM 230 Victor - 1956 - RAC844 - LR.JPG (186.4 KiB) Visad 14239 gånger

Denna kombination av två enaxlade traktorer är ju tillsammans tvåaxlig.
Notera dock att traktorn/traktorerna dessutom har två olika registreringsnummer.
Man kan ju undra om det blir två parkeringsböter, två avgifter för vägtullar, etc. (om det nu vill sig så illa) för en sådan fordonskombination?
Om den skulle blivit kallad in för årlig kontrollbesiktning så kunde det blivit en komplikation då den ju har två olika slutsiffror.

// Kjell N
Senast redigerad av S-V L44 30 maj 2012, 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 29 maj 2012, 22:54

Den främre i kombinationen är enl. registret en 2-axl. traktor 5.50-16 däck i fram. Men eftersom ratten är borta så gör det ju inget att hjulen också är avlägsnade :) .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 29 maj 2012, 23:30

Det blir dubbla p-böter, om bil-dolly-trailer parkerar på fel ställe får vi tre böter. Däremot tror jag inte att det blir dubbla trängselavgifter, där betalar man för fordonskombination.

P-boten är faktiskt bra ibland, p-nissarna har lärt sig att de utländska dragbilarna ofta har en svernsk trailer efter sig när dom parkerar lite utanför reglementet, och sätter alltså böter på trailern, vilket kommer till speditören som nogsamt debiterar sin rumänske kompis.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 30 maj 2012, 09:38

herrstina- skrev:Det blir dubbla p-böter ...

Stina.

Man tar sig för pannan, d-a idioter. Skulle innebära att en personbil med dito släp också skulle få två böteslappar. Förefaller orimligt om den här typen av fall blir rättsligt prövade. En felparkering av ett ensamt släp verka ju annars rimligt.
    Orimligt är dock att kalla alla mark inom en kommun som inte är gata för park hur risig och eländigt denna "park" än är skött så blir det böter.

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 30 maj 2012, 20:07

För att undvika alla missförstånd så är det givetvis inte stina som åsyftas utan den person som sätter tre böteslappar på ett och samma fordon! Vidhåller påståendet att denna person eller dennas instruktion är rena vanvettet.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 30 maj 2012, 21:09

Anders Ason skrev:För att undvika alla missförstånd så är det givetvis inte stina som åsyftas utan den person som sätter tre böteslappar på ett och samma fordon! Vidhåller påståendet att denna person eller dennas instruktion är rena vanvettet.

Här gäller det att vara försiktig, jag var på väg till Linköping...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Roger Hjort » 02 jun 2012, 14:10

Skulle vara en Segway då ... Vet inte om dom finns i lastverision... :D
Roger Hjort

Återgå till Allmänt Veteransnack