Tung lastbil + släp?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tung lastbil + släp?

Inläggav Anders Ason » 20 maj 2012, 10:58

Efter diskussioner i flera trådar på forumet om vad som gäller för koppling av släp efter tung lastbil (tror att jag har koll på reglerna) ar att jag nu på några träffar roat mig med att fråga lite om hur det står till? Ja, inte bara med "gubbarna" utan även om de har kopplingsintyg och/eller om de haft några besvär bl a i samband med besiktningen. Undersökningen är inte ens i närheten av vetenskaplig.

Detta framkom dock i de få fall jag testat:
Ingen! kände till att de behövde ett OK kopplingsintyg för fordonskombinationen med på färd, eller ens kände till vad det var.
Ingen hade haft något som helst besvär med byråkratin, kopplingsintyg eller annat ifrågasättande i samband med kontrollbesiktning.
På besiktningen kollas trafiksäkerheten på fordonet och inget annat.

Det går tydligen till så här att man ser ett trevligt släp till salu, med rätt antal axlar som skulle passa bra ihop med den bil man har. Köper o ev. renoverar, ser till att ljus o bromsar funkar och så i väg till besiktning. Nema problema! Sedan kör man. (Något annorlunda blir det om bilen saknar kopplingsanordning i fordonsuppgifterna.)

Risk och konsekvensanalys - kort version: så länge inget händer som gör att polis blir inblandad, olycka eller likn. är det lugnt - bara att köra på. Om det mot förm. skulle inträffa något så är det risk att det mesta kollas upp och då det finns det en risk för böter för flera olika orsaker, om nu Kling o Klang är på det humöret.

Friskt kopplat - hälften brunnet - sa elektrikern! Förhoppningsvis brinner det inte i våra fall.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Tung lastbil + släp?

Inläggav Lars-Gunnar » 21 maj 2012, 02:06

Är inte det gamla kopplingsintyget slopat och ett nytt kom 4 maj 2003?

http://www.akeri.se/files/bilder/sa/200 ... fordon.pdf

Om det redan finns en viss typ av koppling som är godkänd för 30 ton så kan det ju inte vara problem att haka på ett 25 tons släp då man håller sig inom gränsen?

Jag tänker att det nya intyget inte är lika strängt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Tung lastbil + släp?

Inläggav Anders Ason » 21 maj 2012, 07:59

Jodå, det infördes kopplingsklasser i stället. På ett gammalt 200-drag som ofta är förekommande på veteraner går det dock inte att få någon kopplingsklass, då är det kopplingsintyg den gamla modellen som gäller, eller dispens.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack