Ang 30 årsgräns

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ang 30 årsgräns

Inläggav Anders Roger Larsson » 14 maj 2012, 21:33

På flera forum diskuteras det den nuvarande 30 årsgränsen. Många tycker av olika skäl att den är bra - andra tycker att det börjar bli åt h-e för nya fordon. Man kan ju hålla med om att ett fordon som var 30 år tex 1980 - dvs från 1950 - var gammalmodigt och inte på något sätt kan jämföras med dagen fordon som är 30 år - dvs 1982 års modell. Om 10 år, om "inget görs" kommer sålunda 1992 års fordon att vara "veteranbilar"!

Mitt förslag var att from 1980 skulle det vara "två år mellan varje år" - dvs att 2002 skulle 1981 års fordon bli veteranbil. 2004 skulle 1982 års fordon bli veteranbil, 2006 skulle 1983 års fordon bli veteranbil osv...

Detta skulle innebära att vi fortfarande skulle ha en rörlig gräns men att den skulle saktas ner betydligt och veteranbilar skulle i framtiden "bli äldre". Personligen har jag svårt att i en framtid se fordon från tex 2000 vara veteranbilar men så har nog folk sagt i alla tider men å andra sidan blir det nog i stort sett omöjligt att renovera dagens fordon i en framtid - men det är en helt annan sak...

Fundera på detta och vilka konsekvenser det skulle få...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Re: Ang 30 årsgräns

Inläggav gunnilse » 15 maj 2012, 07:57

Jo det här med veteranfordon e lite tidsbestämt det blir lite det som man är uppväxt med som ligger en varmast om hjärtat å minns..
30-40 talare e väl nu redan lite darriga på marknaden..
50-74 Här har vi godbitarna linjer motorer å krom bra mekanik få elektronik inblandning..Tyker jag
Sen nu runt 80 e de ganska fyrkantigt mode så de kommer nog finnas ganska skralt om dessa inom några år samt elekronik starta inträde i större omfattning.
Så jag tror det kommer gallra ut sig självt att kostnadsmässigt hålla liv i elekroniken kan bli dyrt..
Men det är bara inse att man blir äldre å acceptera nyare veteranbilar.
Sen vad kommer våra barn att gilla kanske en idag nytillverkad Mustang Dodge Charger eller en Volvo plåtcabbe de kommer tillbaka njut av det som finns på träffarna var bara glad över det fina med rullande gräns som vi har nöjet att få skattefritt barar det!!Thomas
gunnilse

Inläggav herrstina- » 15 maj 2012, 09:26

Vad som är en veteranbil påverkas av många olika faktorer, ålder, uppväxt, vilken relation man har till fordonen kan naturligtvis också spela in. Är man road av bilarna för att de väcker minnen, eller för deras roll i samhället, eller kanske rent av för att påminnas om den tekniska landvinningen fordonen representerar.

För min egen del är det mest intressanta tunga fordon från 50-60-talen, av den enkla anledningen att under min uppväxt var det dom bilarna man använde.
Samtidigt har jag många exempel på yngre förmågor bla. chaufförer och mina egna barn som inte är det minsta roade av fordon som är äldre än SCANIA 141, av den enkla anledningen att det var just en sådan som deras pappa hade när dom åkte med honom som barn. Historien upprepar sig.

För mina barnbarn kommer en FH12 från 1995 säkert att var det mest exotiska som funnits, även om det är en dussinbil för mig.
Jag tror också att möjligheten att hitta och renovera "skogsvrak" minskar framöver, dels blir tekniken svårare att hantera på hobbybasis, dels används bilarna tills dom upphör att existera nuförtiden och blir sällan stående.
30 år känns som en ganska lämplig gräns, det är ungefär det spannet som är mellan genarationerna, att höja ålderskravet får fel effekt.

Missbruket försvinner inte med ändrade åldersregler, den för uppgiften utbildade och avlönade tillsynsmyndigheten måste börja utföra sitt jobb, dessutom ska konsekvenserna för syndarna vara så pass kännbara att dom är avskräckande.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav färingsösoljeätare » 15 maj 2012, 13:48

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 13:00, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Lars-Gunnar » 17 maj 2012, 00:08

En annan sak jag tänkt på är att på rallyna blandas bilar från 30-40-50-talet och så har vi dagens F88, F89, FH12, N7, LS140, 141 och 145, bilar som är lättkörda och går i backarna utan att behöva växla. Hur går det för de små lastbilarna från 30 och 40-talet? Får de ställa in rundturen om de inte redan gjort det då sträckan tar för lång tid att köra och är även slitsamt för dessa gamla bilar.

Ja, att se den stora Scania 140 med släp fullastad vid rallyna och runt körturen är ju lätt för denna bil. Skulle en Volvo eller Scania-Vabis lastas full med timmer och köra sträckan skulle det gå väldigt tungt. Detta visar att dagens bilar med 3-axliga släp spelar i en division för sig själva och har lite gemensamt med 50-talets lastbilar fast de en gång varit det starkaste och kraftigaste fordon vi haft sett ur oss ungars ögon födda 1945-1950. Volvo och Scania var de fordon som delade oss i två läger och som vi har många nostalgiska minnen ifrån.

Kort sagt som Roger säger så är fordonen från 1977 och framåt oförskämt fräscha och tar utan vidare ett gruslass om ägaren så vill på rallyna. Och när lastbilarna med all sin elektronik blir veteraner är det då gränsen för vad som kan bli ägd som veteran då elektroniken kommer att kräva verkstad och vem har råd med det? Kanske ett åkeri.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav kalsson » 17 maj 2012, 01:33

om ja kan ha ett ord me i detta tror ja elektroniken satte gransen ve 80talet..volvo TITAN me turbo ...ljuv musik :D
kalsson

Inläggav Lars-Gunnar » 17 maj 2012, 16:12

Vad jag tror är att ordet "nostalgi" i ordets rätta bemärkelse inte kommer att vara som vi äldre känner när vi tänker tillbaka. Vi hade bara våra cyklar och mopeder då medan ungarna idag växer upp med TV och IT-tekniken som blir det allenarådande i nostalgisammanhang åtminstone när de tänker på en gammal Commandore.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav LarsJo » 18 maj 2012, 15:28

Sticker ut hakan här...slå inte så hårt, snälla...

Så här tycker jag:

Självklart ska 30-årsgränsen vara kvar. Dessa fordon är också unika. Försök hitta en F12 med platt tak i vettigt skick tex. Inte lätt. Rosten tog många och är de inte skrotade så är de exporterade. Enklare att hitta en okej N86/88 än en F12, faktiskt. Samma sak gäller även Scania.

Dessutom är det ju så att man ofta strävar efter att ha en veteran som kanske man körde själv som ung eller en som ens far körde. Detta är naturligt.

SÅ: om vi vill få in nya yngre entusiaster i vår hobby, så ska 30-årsgränsen vara kvar.

Får vi inte in nytt blod löpande kommer hobbyn dö ut, så enkelt är det.

Förstår inte argumenten mot detta.

Tack för ordet!

Bästa veteranhälsningar/ Lars Jonsson Gävle
LarsJo

Inläggav färingsösoljeätare » 18 maj 2012, 17:21

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 13:01, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Anders » 18 maj 2012, 19:02

För en annan så är ju en F12;a med platt tak något som hör de yngre åren till. Tanken har tillochmed slagit mig att en dag kanske skaffa en 245;a av tidigt 80-tals snitt, just eftersom det är en sån man är uppväxt i...

Alla generationer har ju sina hållpunkter :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Återgå till Allmänt Veteransnack