Besiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Besiktning

Inläggav Anders Ason » 14 maj 2012, 16:15

När vi ändå diskuterar (på andra trådar) förutsättningarna för vår galenskap, förlåt hobby, kan man ju även ha synpunkter på Bilprovningens priser. Men mest ... på de regler om detta, vilka politikerna styr. En treaxlad bil med enaxlad kärra kostar per, år enbart i besiktning 2 380 kr och skulle bilen behöva in igen för ett "småfel" så koster det besöket 880 kr till. Koll av f d trasigt bromsljus eller likande som inte ens kräver besök i hallen och där den längsta tiden går åt att ta betalt och skriva ut papper. Detta är ju inte SBPs fel utan måste verkligen en veteranbil som kanske kör högst några hundra mil per år in varje år? Bilprovningen verkar ju redan överlastad, d v s svårt att få tider.

(bussarna har det ju ändå värre)

Borde ändras och för det krävs det nog en stark rikstäckande organisation.

sbppriser.jpg
sbppriser.jpg (169.77 KiB) Visad 7708 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Besiktning

Inläggav Lasse Hsand » 14 maj 2012, 16:39

Hörde något rykte att våran regering vill sälja SBP till något Tyskt företag. Ingen vill ju konkurera i sverige. Förstår inte denna utförsäljning. Du får ett engångs belopp. Sen tappar du en säker kassako. Det enda det innbär för oss är väl att den prislista du visar blir dubbelt så dyr. Hittils har väl ingen utförsäljning gynnat mig på något sätt. Inte ens spriten blev billigare. :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav lbs111 » 15 maj 2012, 01:41

Lasse Hsand skrev:Hörde något rykte att våran regering vill sälja SBP till något Tyskt företag. Ingen vill ju konkurera i sverige. Förstår inte denna utförsäljning. Du får ett engångs belopp. Sen tappar du en säker kassako. Det enda det innbär för oss är väl att den prislista du visar blir dubbelt så dyr. Hittils har väl ingen utförsäljning gynnat mig på något sätt. Inte ens spriten blev billigare. :D :D

Den ursprungliga texten/kommentaren borttagen p g a brott mot forumets regler. /Moderator
lbs111

Inläggav gunnilse » 15 maj 2012, 07:33

Finns redan ett antal olika besiktnings stationer här i stan med sk dropp in men dock enbart för personbilar vad jag vet.
Kollade på prislistan på en av dessa av en slump å de var inte alls lockande sen har de inte alls samma generösa öppetider som SBP där kan man snart besikta dygnet runt ..
Möjligt att det även finns tidsbokning på dessa krypin?
Själv gillar jag SBP med deras boknings sida på nätet den e kanon :!:
Jo det som nämns innan det kommer bli dyrt att äga bil ...//Thomas
gunnilse

Inläggav herrstina- » 15 maj 2012, 08:52

lbs111 skrev:
Lasse Hsand skrev:Hörde något rykte att våran regering vill sälja SBP till något Tyskt företag. Ingen vill ju konkurera i sverige. Förstår inte denna utförsäljning. Du får ett engångs belopp. Sen tappar du en säker kassako. Det enda det innbär för oss är väl att den prislista du visar blir dubbelt så dyr. Hittils har väl ingen utförsäljning gynnat mig på något sätt. Inte ens spriten blev billigare. :D :D

... text borttagen av moderator

Nu handlade ju detta om besiktning av gamla veteranbilar, inte någon värvningskampanj för KFML.r eller något liknande.
Ditt språkbruk är bland det värsta jag sett, det går att förklara sin ståndpunkt utan att uttrycka sig förolämpande.

Du har förmodligen varit nersövd en längre period varför jag vill förklara ett par saker:
Bilprovningen är delägd, vilket innebär att staten äger 52%, resten ägs av olika representanter från fordonssektorn i samhället.
Volvos styrelseordförande heter inte längre Johansson, Det nya namnet är Olof Persson.

Krya på dig!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav färingsösoljeätare » 15 maj 2012, 13:56

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:41, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Lars-Gunnar » 16 maj 2012, 23:35

Säljer inte regeringen för att den inte skall äga företag? Men det är som en annan skribent skriver en veritabel kassako för statens finanser och det kan ju inte vara betungande att driva Bilprovningen då man har anställd personal för detta. Men hur mycket går personalkostnaderna på? Säkert blir det dyrare med en privat aktör och svårare att få gehör för sina idéer.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack