Besikting med raka rör

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Besikting med raka rör

Inläggav martensson » 11 maj 2012, 21:40

Lars Gunnar, en av min farfars chaufförer brukade alltid slå järnrör genom ljuddämparen för lite fränare ljud..Det har alltid funnits chaufförer som gillar mycket ljud. Jag anser inte att det är att styla den som en hotrod. Det är ett väldigt simpelt bond trick som gör att man får höra lite härligt motorljud.

Adrian
martensson

Inläggav Reid Hulting » 11 maj 2012, 22:05

Scanias -75:or, 76:or och 110:or levererades nya med en megafonliknande tratt som slutrör på avgassystemet. Om det var för att förstärka avgasljudet eller om det var av ngn annan anledning vet jag inte, men förstärkte avgasljudet gjorde det.
Och speciellt om du beställde bilen med en s.k. 75:a-dämpare, som ett flertal gjorde.
Och jag tror att väldigt många av oss gillar ljudet från gamla motorer, allt ifrån tändkulemotorer via BM:s traktormotorer och gamla lastbilar till dieselelektriska lok. Därmed inte sagt att man ska väsnas i onödan.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Reid Hulting » 11 maj 2012, 23:26

För att inte tala om en stjärn-motor, är det ngt som kan ge ståpäls så är det en stjärnmotor som ger gärnet :D .
Sorry lite OT kanske :mrgreen: , but so what.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav färingsösoljeätare » 11 maj 2012, 23:49

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:27, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav martensson » 11 maj 2012, 23:55

Ja ingen fara för min del med lite OT här, bara kul att höra alla tankar! Själv har jag redan bestämt mig så :wink:

Adrian
martensson

Inläggav färingsösoljeätare » 12 maj 2012, 00:00

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 12:27, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav herrstina- » 12 maj 2012, 10:27

Lagom är bäst, ska det bara väsnas är den här svårslagen. Dessutom drivs den av en riktig motor.

http://www.youtube.com/watch?v=gfmTDGDNMgc

https://www.google.se/#hl=sv&gs_nf=1&cp ... 24&bih=743

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav LarsJo » 12 maj 2012, 12:21

"Individuellt anpassade motorljud" har alltid varit en del av lastbilslivet. Det gäller nu och för 50 år sedan. Hur vi än beter oss ligger vi svenskar dock på en betydligt lägre nivå än danskar och holländare i detta avseende. Det kraftfulla ljudet från en Scania V8 lämnar åtminstone inte mig oberörd. Barnsligt, ja visst, en dag blir kanske även jag vuxen? Fan trot.

Men lagomt är som sagt bäst, och visst ska vi vara nogranna med att visa allmänheten hänsyn för att bibehålla vår hobby's goda rykte. Självklart. /Lars Jonsson

PS; Ett avgasspjäll som kan skicka avgaserna två vägar löser ju faktiskt det mesta... :-) DS.
LarsJo

Inläggav Sven-Olof Eklund » 12 maj 2012, 12:26

Min far hade en Scania-Vabis 75:a Super i slutet av -60 och början av -70 talet med rakt rör. Minns att vi monterade en tratt på avgasröret för att få "rätt" avgasljud. På den tiden var det tillåtet att köra utan ljuddämpare om man hade turbo.
Sven-Olof Eklund

Inläggav Reid Hulting » 12 maj 2012, 23:53

Vi är inte ensamma om att gilla raka rör, mina kor gillar också raka rör. Kom på en liten historia som hände för några år sen. Det här kan tänkas är lite OT, men jag får väl försvara mig med att det handlar om en LB-registrerad Chevrolet Blazer -75, en s.k. helcab. med en vässad 454:a i.
Nåväl, den hade stått still ett tag så jag var ut och startade upp den och lät den gå ett tag, och den hade nästan raka rör närmare bestämt tre-tums rör. Så varvade jag upp den ett par gånger, den stod i en hall med rören ut mot kohagen, och så fick jag se korna komma springande. Först trodde jag det hänt nåt och gick ut för att titta till dom, men det var lungnt. Sedan förstod jag att det var ljudet från Blazern som lockat dem. Men för att vara säker provade jag några dagar senare igen att varva upp 454:an, och mycket riktigt kom korna springande. Så frågan är väl om vi som gillar olika motorljud skall se oss som lika korkade som man många gånger ser kor.
Till saken hör också att tjuren inte var lika imponerad utan kom lufsande en bra bit efter. Men han brukar alltid se ut som han suckar och tycker att det är onödigt att knalla omkring när brudarna går iväg. Men det är klart väger man 1200 -1300 kg så kanske det tar emot. Men ibland blir han som oss gubbar riktigt pigg och uppvaktande :D .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Nor1 » 03 jul 2012, 19:55

Väldigt OT men ändå :)
Förra året så bad min kära fru mig att hämta en sak ute på altanen, snäll som man är så skuttate man ju ut, men blev liksom kvar. Frun kom efter ca 10 minuter ut och undrade vad som hänt, då står jag som ett lite barn och väntar med spännda öron, hon undrar vad jag lyssnar efter. Svaret blir "hör du inte!?"
Det jag hörde var en skogsentreprenör i grannskapet som har en Scania 142.a dunder med rakarör, jag hörde honom typ 1,5 mil bort och rös när han körde på vägen vid sjön hemma, lagom tills frun kom ut var han på rakan nedanför huset!
Hon kallade mig idiot och gick in igen :shock:

Kan för övrigt säga att jag var 4000 spänn ifrån att köpa en F16 för ett gäng årsedan enbart pga sången från turbon! :D
Så lite låg det kanske i fruns påstående om idiot ändå :lol:
Nor1

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack