av Kjell T » 29 maj 2011, 22:22
Från början fanns det en tysk Transit med rak fyra, samma motor som i bakhjulsdrivna Taunus tom 1964. Det fanns också en brittisk Thames Transit innan den typen som är avbildad på boken. Den V4:a som användes i Transit enl boken är inte alls samma som den tyska V4:an. Den tyska V4:an 1,5 eller 1,7L (fanns visst en 1,2l också i 12M) hade stömfördelaren bak och bränslepumpen lågt placerad och förbränningsrum i toppen, likaså den tyska V6:an som fanns i 2,0L, 2,3L, 2,6L, 2,8L och 2,9L utförande.
Den brittiska V4:an och V6:an hade strömfördelaren fram, bränslepumpen högt placerad och plana toppar utan förbränningsrum, förbränningsrummen var i kolven. Motorn var klumpigare än den tyska V:motorn.
Avgaskanalernas antal skiljer också mellan tyska och engelska V4:orna. De tyska hade en gemensam kanal för två cylindrar. Undantag för de värst trimmade som användes i SAAB 96 rallyutförande som hade modifierade toppar med dubbla avgaskanaler. De brittiska V4:orna hade en avgaskanal för varje cylinder.
Detta var nu inte enbart lastbilshistoria, men ibland kan det spåra ur.