Det skulle vara intressant att veta argumenten varför såväl Scania som Volvo tidigare försåg bilarna till exportmarknader med eker-hjul i så hög utsträckning - kanske det helt enkelt var konservatism från kundernas sida? Det ät nog inte lika vanligt med ekerhjul längre.
När det gäller "rundhet" tänkte jag inte på fälgen utan själva ekerhjulet som är gjort i gjutgods och sedan bearbetat i svarv. En fälg till ett sådant hjul har inget centrum utan anpassas till ekerhjulet.
Någon nämner "Trilex" och det varumärket avsåg de äldre fälgarna som förekom tillsammans med ekerhjulen. Dessa fälgar var delade i tre delar - fälgen på bilden i den här tråden är av nyare typ, odelad och avsedd för slanglösa däck. Fabriken som tillverkade Trilex systemet och fortfarande idag tillverka kerhjulen heter GF (Georg Fischer) och finns i Schweitz (Schaffhausen). Vid ett tillfälle lastade i mitten på 60-talet lastade jag full trailer med sådana hjul till Volvo.
Jag hittade ingen produktbroschyr över Trilex/ekerhjul men GF tillverkade även vändskivor, här en bild från en broschyr över vändskivor.

- GF001 (Small).jpg (49.04 KiB) Visad 16939 gånger