Bil + släp

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bil + släp

Inläggav Lars-Gunnar » 22 apr 2012, 21:39

Hej!

Vad beror det på att en lastbil med ett visst regnr. bara får framföra ett släp med ett visst regnr, medan andra tycks få koppla till ett släp som den bilen inte ursprungligen hade?

Jag vet att min far drog ett och samma släp hela tiden. Det var som om släpet var i symbios med lastbilen. Jag tänkte inte på det då men inte vet jag om han hade kunnat ta ett annat släp än det ursprungliga. Antar att man isåfall måste ha släpets registerhandlingar med sig.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bil + släp

Inläggav Reid Hulting » 22 apr 2012, 22:07

Och ett kopplingsintyg, eftersom man på den tiden var tvungna att besiktiga bil och släp ihop. Hade man flera släp så gällde ett kopplingsintyg för varje släp.
Idag är koplingsanordningarna klassade för vilka kopplingar som går ihop, och därför behövs inte ngt kopplingsintyg längre.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Bil + släp

Inläggav Per Thomson » 23 apr 2012, 15:27

Reid,
när infördes bestämmelse om att kopplingsintyg erfordrades?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bil + släp

Inläggav Reid Hulting » 23 apr 2012, 16:04

Jag vet inte :oops: . Jag satt och funderade på det när jag skrivit inlägget, om det hade börjat gälla den tid som Lars-Gunnar skrivit om. Men så tänkte jag att någon som vet bättre skulle komma in och rätta mig :mrgreen: .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Bil + släp

Inläggav Anders Ason » 23 apr 2012, 16:10

Här avhandlas det, dock inte när kopplingsintygen kom. Vill minnas att det var mycket länge sedan.
viewtopic.php?f=4&t=4315

se även här, § 13.1:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/2 ... 1b3b42.pdf
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bil + släp

Inläggav Kjell T » 24 apr 2012, 06:54

Första gången jag hörde om att det var möjligt att besikta personbilar med dragkrok för korskoppling, som det heter här, var 1975. Det var då nytt och möjliggjorde användningen av alla släp godkända för korskoppling under förutsättning att bilen var godkänd för korskoppling. När det ändrades för lastbilar och släp vet jag inte. Kanske vid samma tidpunkt?
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Bil + släp

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2012, 18:51

Jag tror att krav på kopplingsintyg infördes tidigt 60-tal efter att det hade skett en del olyckor med tappade släpvagnar. I en av dessa olyckor var en boggie-kärra inblandad och dessa ansågs tydligen särskilt farliga eftersom högsta tillåtna bruttovikt för den typen av släpvagn samtidigt begränsades till 12 ton. Senare kom den begränsningen att upphöra.

Det är inte helt lätt att hitta när äldre bestämmelser trädde i kraft.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bil + släp

Inläggav Lars-Gunnar » 25 apr 2012, 21:52

Tiden jag talar om är 1964 då min far körde med samma släp och besiktigade den samtidigt med bilen så du kan ha rätt Per. Det måste finnas någon paragraf gällande kopplingsintygets införande. Jag har hittat paragrafer men de har upphört så det är svårt att söka bakåt.

Vad jag också funderar över är om kättingförankring är slopad idag. Tror det var obligatoriskt för längesedan. Om dragstången brister idag slits slangarna bort och släpets bromsar slår till så kättingförankring kanske inte är av nöden.

http://www.akeri.se/files/bilder/sa/200 ... fordon.pdf

1 maj 2003 försvann kopplingsbesiktningen och därmed även kopplingsklassningen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Bil + släp

Inläggav Per Thomson » 26 apr 2012, 10:36

Mig veterligen har det aldrig funnits något krav på kättingförankring. Det var nog något som som skedde helt efter frivilligt beslut och fr o m 60-talet såg jag aldrig någon sådan. Däremot var Fors dragbalk fortfarande försedd med sådana fästkrokar även fast de aldrig kom att användas vid den tiden.

Den länk till VBG-dokumentet gäller nuvarande kopplingar och har inte med modell 200 som var den vanligaste kopplingen på svenska bilar under 60-talet. Föregångaren från VBG var modell 100 som saknade automatik men i övrigt hade samma tapp/öglemått som den efterföljande automatiska 200-modellen. VBG såg sig nog tvungna att införa automatiken för att inte bli utkonkurrerade av de tyska kopplingarna som hade automatik långt innan (Cramer, Rockinger m fl). Däremot hade de tyska kopplingarna en klenare tapp. Svenska åkare som körde på kontinenten valde oftast Rockinger.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster