Mer nostalgi

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Mer nostalgi

Inläggav Stellan » 31 mar 2008, 17:32

Jag hittade några fotografier från en utredning om olika lastbryggor...och bristen på desamma. Fast idag så tittar man kanske mer på bilen och detaljerna runtomkring. Mjölkbackarna i trä fanns kvar, Pååls bakade bröd...chauffören hade ett grovt förkläde, små butiker med ett hål i väggen där de tog emot varorna. Svunna tider med mycket nostalgi idag.

Just det höj och sänkbara "skåpet" med gardinsidor var jag fascinerad av när jag var yngre, tänk att en enda människa var så stark att han kunde klara det själv. Det krävdes inte så mycket på den tiden för att bli imponerad på den tiden :P :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Mer nostalgi

Inläggav Anders » 31 mar 2008, 18:43

man kan väl anta att det knappast behövde lyftas skrot på nåt gym efter en dags lyftande och bärande av grejerna upp och ner på bilen? :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 31 mar 2008, 18:49

Sedan stålbackarna till mjölken infördes så lyfte de ju skrot hela dagarna :P

Även om man gärna ser tillbaka på "den gamla goda tiden", så tror jag inte att någon vill ha det slitet tillbaka. När jag började i branschen så körde vi mjöl till i stort sett varenda bagare i hela norra Bohuslän. Femtiokilos säckar som skulle bäras in i alla små prång de hittade...upp för trappor, ner i källare och stuva högt. Allt under fyra ton fick man klara själv, var det mer så kunde man få hjälp.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 31 mar 2008, 19:29

Fyra ton mjöl lär ju kännas rätt ordentligt i armarna på kvällen?

Var kommer de här bilderna ifrån för landsända?
Härligt tidsdokument! :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 31 mar 2008, 19:34

Man behövde ju som sagt inte gå på gym efteråt :P

Det finns inget skrivet på fotona, men att det är göteborgstrakten är jag ganska säker på. Jag har några andra mejeribilder också, och där är bilarna O-skyltade

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 01 apr 2008, 23:06

Ja, det var annat än vad "Pärmbärarna" på kontoret hade att sussla med men klart man fick muskler på köpet och inte behövde springa på något Gym men sådant fanns väl inte på den tiden?

Jag har sett både en LV293CLF och en Titan med långa flak med mjölktankar från LMC i en bok. Länsbokstav glömt men kan kolla.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack