Många ägare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Många ägare

Inläggav Lars-Gunnar » 18 apr 2012, 20:10

Hej!

Detta är från vägverkets "Fråga på annat fordon". Där finns en bil, Scania LS140 S-42 med fordonsår 1973 och i trafik första gången 1972-12-27 med 25 ägare. Hur sjutton kan det vara så. Kan man t.ex. köpa en lastbil med 20 delägare som pröjsar var sin andel och så blir påförd som ägare i bilregistret?

Lars-Gunnar :?
Lars-Gunnar

Re: Många ägare

Inläggav färingsösoljeätare » 18 apr 2012, 20:14

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:35, redigerad totalt 2 gånger.
färingsösoljeätare

Inläggav Reid Hulting » 18 apr 2012, 20:19

Vandringspokaler :roll: kallas det på bilhandlarspråk. Och välkommen tillbaka Färingsösoljeätare.
Reid.
Senast redigerad av Reid Hulting 18 apr 2012, 20:54, redigerad totalt 1 gång.
Reid Hulting

Inläggav Lars-Gunnar » 18 apr 2012, 20:50

Vad skulle det vara bra till/för? Någon som köpt den och kört runt lite och sedan sålt den vidare eller har dom pröjsat alls? Har dom bara låtsatsköpa?

Färingsösoljeätare, det med pojken har jag missat. Hoppas allt löser sig för er alla.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Lasse Hsand » 18 apr 2012, 20:57

Men det är väldigt lätt att det blir så med en del bilar. Har en tätt i minne . En Volvo 145 express en rätt fin bil. Följde den på Blocket med början -07 utanför skellefteå. Dök upp ca 4gånger innan den är norr om Övik. Tänker den köper jag ringer såld. Morgonen efter kommer polaren förbi i just den bilen. Förhandlar i 3mån sen blir den min. Kör hem den ijanuari skit nöjd. Sen står den på garageplan ner snöad hela vintern. Kör några få gånger under sommaren sista gången börjar bromsarna bak kärva. Blir irriterad på mig själv att jag inte använder bilen. Fixar bromsarna ut på Blocket . Sen har jag nog sett bilen vid fyra tillfällen senast i Halmstad. Stackars bil som inte kan få en riktig ägare. :cry: :cry:
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Anders Ason » 18 apr 2012, 22:21

Det är ofta som ett fordon har flera ägare men som inte egentligen är brukare och det är bilhandlarna. Inte nog med det, utan fordonet kan säljas till andra handlare och den sammanlagda körsträckan under de ägarskapen kanske inte uppgår till mer än några mil högst. För att kolla upp hur många "riktiga" ägare/d v s brukare det är måste man få fatt i ägarlängden och inte enbart antalet. Om ett fordon haft 27 ägare så kan minst hälften vara handlare.

Det går inte att äga andelar av ett fordon ur registreringssynpunkt.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav färingsösoljeätare » 19 apr 2012, 11:59

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 29 maj 2012, 01:30, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Åkarns Kalle » 19 apr 2012, 19:11

Sedan kan ju flera ägare på papperet vara samma t.ex. 1:a Enskild firma 2:a Handelsbolag 3:dje Aktiebolag vilket jag nångång sett på ett utdrag ur CBR

Vi hade ju sjäva flera bussar som var reggade på pappa (enskild firma) 2004/2005 bildade vi aktiebolag och bussarna registrerades över på aktiebolaget
genast blev det en till ägare på papperet fast det inte var så egentligen.

Ett annat ex. är att man har flera företag först köper man fordonet för att använda i ett företag men sedan behövs det bättre i ett annat och flyttas dit
vi har tex en VW LT55 och dom senaste 2 eller 3 ägarna var olika företag men med samma ägare.

Tillsist leasing och uthyrnig åt olika håll
se ex https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx

Vi är alltså 12:te ägaren fast vi kanske egenligen är 5:te ägaren

Nog med svammel från mig för denna gång

Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Återgå till Allmänt Veteransnack