Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Jag vet inte om du menar de gula taktrianglarna eller de skyltar som t.ex. sattes på pejlstängerna?
Om du avser de skyltar som man satte på pejlstången så var dessa väl inget "lagkrav" (i Sverige i alla fall) utan mera ämnat som information åt t.ex. cyklister och andra trafikanter som blev omkörda av långa fordon att här skulle man se upp lite extra.
Jag undrar om inte danskarna var ännu tidigare med sina "Påhäng-skyltar" än svenskarna med motsvarande "Släp-skyltar"? Jag vill minnas att man började se danska ekipage med Påhäng-skyltarna omkring 1962-65, men svenska ekipage med motsvarande skyltar tyckte jag man kunde se något senare. Från början var det endast enkla plåtskyltar men sedan började det också komma skyltar av plast med inbyggd belysning.
Från början av 1970-talet tyckte jag att skyltarna blev allt mer sällsynta.
Tack Kjell,jo det är den skylten jag menar. Har ett par liggandes i garaget,funderar på att sätta en på LS140:ian Den är från 1974 så då är det ju lovligt.
Har forskat i mina alster:Danska "paheng" syns från 1958, Svenska "släp"i plåt från 1960, belyst "släp"från 1965. Skyltarna satt oftast på pejl-stänger men även i vissa fall på tak-stege,ock i värsta fall skruvade direkt i framskärm. Skyltarna hade en föregångare på 1950-talet som bestod av en triangel med texten"släp"som monterades under spegel på pejl-stång. mvh KH.