Henry lindgrens tralier

Här kan vi diskutera ovanliga bilar vi sett eller hört talas om och som varit i trafik på våra breddgrader. De vanligste bilarna SCANA och VOLVO blir ju naturligt berörda inom forumets övriga områden.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Henry lindgrens tralier

Inläggav han1964 » 15 apr 2012, 12:25

Hej
Jag satt och tittad i gamla trailer tidingar då såg jag en bild på en volvo G89 från gdl med en trailer son liknar henrys tralier kan det vara den ?
Det hade varit kul att hitta den kanske står den på någon skrot här i skåne någon som vet ?
Mvh Hasse,s
volkvo f88.jpg
volkvo f88.jpg (103.54 KiB) Visad 11231 gånger
han1964
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 mar 2009, 23:15

Re: Henry lindgrens tralier

Inläggav herrstina- » 15 apr 2012, 18:54

Det är Samojedens trailer och Cronas bil, Crona bytte åkarkarriären mot ett fast jobb som stuvare i Helsinborgs hamn för rätt många år sedan.

Om trailern fortfarande lever, och i så fall, var vet jag inte.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Henry lindgrens tralier

Inläggav Skandinaven » 16 apr 2012, 10:18

Kul bild - fler av dom tack !

Hälsn. Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Henry lindgrens tralier

Inläggav han1964 » 16 apr 2012, 17:40

Hej

Tack för information jag tycket själv att det liknad henrys tralier men riktigt säker kan man inte va men nu vet vi
Vet någon hur länge trailern var i trafik ?

Mvh Hasse,s :D
han1964
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 05 mar 2009, 23:15

Re: Henry lindgrens tralier

Inläggav Per Thomson » 24 apr 2012, 17:12

Kul att du hittade bilden!
Det syns tydligt att det är den trailern med tysk självstyrande boggie. Det var nog den första trailern BRIAB gjorde med den längden (drygt 18 m) och den enda med tysk självstyrande boggie. Med självstyrande boggie menas att den inte har någon som helst mekanisk påverkan från dragbilen men ändå eftersträvar att följa dragbilens spår. Principen fungerade inte vid halt väglag då det var hjulens friktion mot vägbanan som initierade styrningen. Vid sådant väglag måste styrfunktionen låsas.

De efterföljande som byggdes fick axlarna monterade mot ramen via vändkransar och styrningen reglerades via stag kopplade mot dragbilens vändskiva.
För en tid sedan tog jag denna bild på förmodligen den enda kvarvarande BRIAB-trailern i den serien.

IMG_4525 (Small).JPG
IMG_4525 (Small).JPG (54.95 KiB) Visad 11015 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7495
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster