Motor till LS140:a.

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Motor till LS140:a.

Inläggav Reid Hulting » 11 apr 2012, 21:17

Söker motor till en LS140 1975.
Reid.
Reid Hulting

Re: Motor till LS140:a.

Inläggav herrstina- » 11 apr 2012, 22:43

Här verkar finnas ett par st, Holland är ett trevligt land, gör ett besök och kolla lite blommor på samma gång.

http://www.bvtrading.com/stock.html?catid=23&start=80

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 11 apr 2012, 22:50

Tack för tipset, och ja där verkar det finnas en del grejer. Men jag är inte riktigt klar över vad som skiljer L och LB motorer mer än växelspaksfästet och ev. turboplaceringen. Det var ju två LB-maskiner de hade.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 11 apr 2012, 22:57

Oljepåfyllning och sticka är nog annorlunda, turbon sitter likadant. I övrigt är det nog inga skilnader, jag kan inte komma på något mer som är annorlunda.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 11 apr 2012, 23:03

Jag har eventuellt en LB-motor på gång här på Gotland, så ska kolla in den så fort som möjligt, bara jag kan övertala honom om att sälja den.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 12 apr 2012, 08:31

Satsa på Gotland, det är närmre än Holland. Det är alltid lätt att vara efterklok, för några veckor sedan sålde Kvarndammen en DS14 av ursprungsmodel som verkade vara i väldigt bra skick.
Jag hoppade av när priset drog iväg, jag har för mig att den hamnade i Linköping.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2012, 10:41

Det är olika oljetråg på motorerna beroende på om de är avsedda för frambyggen eller nosbil, bl av de skäl som som stina anger. Även svänghjulskåpan kan vara olika p g a avgasrörens fäste, gäller DS8 i alla fall. Det kan var mera som skiljer så enklast är att skaffa rätt motor.

Linköping? Vafalls, och jag vet inget om detta :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav VolvoStar » 12 apr 2012, 20:25

Hej alla glada! jag undrar hur mycket en sådan motor kostar ungefär är det 20000-30000 svenska kronor eller är
det mycket mera.
VolvoStar

Inläggav herrstina- » 12 apr 2012, 21:29

Jag har nu jämfört sumparna på L 140 och LBS 141 och konstaterat att de är olika, jag tror inte att skilnaden beror på L/LB utan snarare att man ändrat utförandet av andra orsaker. Sumpen på min L 140 är samma som på bilderna av de holländska motorerna vilka verkar vara av LB-model.
Anslutningarna för oljesticka och påfyllning är olika vilket förmodligen är en generationsgrej, några andra skilnader på kopplingskåpa eller andra komponenter kan jag inte se.

Utan att ha provat rent fysiskt tror jag att båda varianterna skulle passa i vilken bil som helst.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Anders Ason » 12 apr 2012, 21:43

Skillnaden (olika reservdelsnummer och gjutning så det räcker inte med att borra upp något hål) på tråget för anslutning av oljepåfyllningen och sticka beror på i mitt fall (L visavi LB) att huven lyfts eller öppnas på L-modellerna och i de frambyggda sker ju kontroll och påfyllning genom frontluckan. Har med denna konstruktion att göra och inte med när bilen är byggd. Köpte själv en svänghjulskåpa från en nosbil och fick borra och gänga för avgasrörsfästet. Röret har en annan dragning på nosbilarna. Men som sagt .... det är enbart mina egna erfarenheter.

Oljan på en nosbil fylls väl på genom ett lock i en ventilkåpa?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav herrstina- » 12 apr 2012, 21:59

Sumpen i min L140 är djup på mitten och "kilformad " i ändarna medan den på 141.an är djup i framkant och "kilar" bakåt, det innebär att oljepumpens sug måste vara annorlunda vilket jag tror är skälet till förändringen. De tidiga motorerna hade inte kolvkylning vilket man så småningom insåg behovet av, ändringen kanske är för att säkerställa oljetillgången för en kraftigare pump?

Både L och LB modellerna har påfyllningen via ett rör i motorns hö framkant, på L bilar under huven och LB bilar bakom grillen, stickan är placerad bredvid påfyllningen på båda.

Avgasröret är fäst i växellådsbiten och ser likadan ut på båda bilarna.

Vattnet till värmelementen tas ut i de bakersta topparna på L bilen, exakt var värmen hämtas på LB minns jag inte, men det kan inte ha någon avgörande betydelse.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Objekt sökes