Stellan, du upphör aldrig att förvåna! Vilken klippa du är för detta forum. Denna Leyland modell kom jag först i kontakt med via en Kanadensisk hemsida som en man som kört lastbil i 50 år låtit skapa. Där finns två 3-axliga Leyland Super Hippo med BeGe-hytt och varsin släpvagn och ASG takskylt. När man ser bilden så är dessa fordon aningen högre än svenskarna. Det behövs 2 trappsteg för att komma in i hytten jämfört med 1 på Volvo t.ex.
Jag ser att på specifikationen lastbilen har en äldre hytt än de jag har foto på. Är det en Nyström-hytt? Kanske kortet är från slutet av 40-talet. Det är sund att det inte står något datum på papperet.
Synchromesh kommer från ordet sync som är vad vi brukar säga synkad eller synkroniserad växellåda. En 5-växlad synkad låda med tillsatsväxellåda. Betyder det att den hade 2 växelspakar? 154 hästar var 4 mer än Scania-Vabis och Volvo. Sedan totalvikten på 22 ton och lastförmåga med flak ca.13 ton var väl mer än våra inhemska märken hade som maxlast. Konstant 4-hjulsdrift. Måste blivit fotad vid tidigt 50-tal när man ser hytten som har delad framruta. Min fars 50-tals Titan fick lasta 10,750 om jag minns rätt eller om det var 11,750 kg Hur kunde det komma sig att Hippon kunde lasta mer eller är det så att den kunde det men så satte axeltrycksbestämmelserna stopp så att den inte kunde lasta 13 utan snarare 11 ton? Det syns att dessa lastbilar inte var så små och på bilden har de långtradarhytt och står parkerade i Stockholm. Någon som känner igen miljön?
För er som kan engelska läs hans spontana berättelse om hans första möte med Leyland Hippo.
http://www.thedieselgypsy.com/Leyland%20Hippo.htmNi andra kopiera och klistra in i Google översättning och välj från engelska till svenska.
Lars-Gunnar

Uploaded with
ImageShack.us