Inte första gången jag drabbas av detta.
Lars-Gunnar

Moderator: Anders Ason
Skandinaven skrev:Känner någon av er åkeri och lokation ?
S-V L44 skrev:Volvon med last av betongelement på bilden ovan är en L49506 S2 från 1964 med chassinummer 5490.
Bilen var ursprungligen försedd med betongbalja och tillhörde Lastbilscentralen i Kävlinge.
Lastbilscentralen uppgick sedan i Lundafrakt året efter.
Bilen byggdes om till dragbil med bibehållet axelavstånd i mars 1967.
Bilen såldes i oktober 1971 via Roslunds i Kvidinge vidare till Lindab i Grevie och fick nytt regnummer L17697.
// Kjell N
S-V L44 skrev:För dig, Lars-Gunnar, som brukar vara mycket fixerad vid hästkrafter, kan jag dessutom berätta att motorstyrkan på bilen "bara" var 162 hkr SMMT.
Så det var en sugmotor i den. (Dvs. bilen var inte försedd med Turbo).
// Kjell N
Per Thomson skrev:Kan berätta att vid ett tillfälle 1964 då var vi två förare på en gammal Titan med 185 hästar upptäcktes att vi glömt att tanka över diesel från släpet till bilen. Vi var ju två man så då var det onödigt att stanna för detta, Stuttgartbacken var ju påbörjad och snart gick det inte fortare än att jag kunde hoppa ut och invänta släpet, öppna tryckluftskranen till tanken för att trycka över dieseln, springa ifatt bilen igen och hoppa in. Ja inte riktigt in, när det ändå inte var någon fartvind så ståendes på fotstödet passade jag på att slå en sjua också. Sen gällde det att efter ca 20 minuter komma ihåg att stanna för att stänga tryckluften. Det finns en och annan som har glömt detta.
Lars-Gunnar skrev:Per Thomson skrev:
Så ni hade en dieseltank på släpet som fodrade tryckluft till pumpen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster