Trehjulingarna på bilden är förmodligen utrustade med en s.k. Scarab-koppling eller Scammel Automatic Coupling Gear som man kan se som en föregångare till både dagens city-trailer och i viss mån till växelflak då släpet ofta kopplades av hos mottagaren.
Läs mer om kopplingen här
http://www.mechanical-horse-club.co.uk/ ... upling.htmJag vågar inte svara var de gröna trehjulingarna på bilden ovan kan höra hemma och vad det är för fabrikat på dem, men konstruktionen var nog allra mest förekommande i Storbritannien och inom det Brittiska Samväldet.
I Nya Zeeland träffade jag på två trevliga fordon som hade denna för oss ovanliga trailerkoppling.
Kopplingen ser onekligen minst sagt komplicerad och känslig ut, speciellt Bedfordens. Den krävde nog sitt regelbundna behov av service för att fungera klanderfritt.
Den trehjuliga Scammel var nog den vanligaste dragbilen för dessa fordonskombinationer. Förmodligen rätt smidigt med endast tre hjul i trånga utrymmen, passager, etc..

- Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834.JPG (141.16 KiB) Visad 6999 gånger

- Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834 - Med Scarab för 6 ton.JPG (130.4 KiB) Visad 6999 gånger
Men det fanns uppenbarligen även andra, lite tyngre fordon.

- Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 01.JPG (157.03 KiB) Visad 6999 gånger

- Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 02.JPG (173.21 KiB) Visad 6999 gånger

- Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 03.JPG (175.48 KiB) Visad 6999 gånger
Notera dessutom den speciella utformningen av lastbilschassit (bakre delen av ramen) som möjliggjorde att trailern kunde glida på kopplingen utan chaufförens vidare engagemang.
// Kjell N