Dubbelram före Scanias tid

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Dubbelram före Scanias tid

Inläggav S-V L44 » 29 mar 2012, 22:56

Om man retar sig på Scanias användning av dubbelram vilket oftast föranlett stora och svåra korrosionsproblem, så skall man veta att dubbelram förkommit hos många lastbilstillverkare långt tidigare.
Denna International HS74 från 1929 har t.ex. en liknande dubbelram som Scania införde långt senare.
(Internationalen hade f.ö. luftpumpade gummihjul fram men solida gummihjul bak och en märklig konstruktion av bakfjädringen.)

International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 01.JPG
International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 01.JPG (105.46 KiB) Visad 8054 gånger

International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 02.JPG
International HS74 - 1929 - Ch # 611 - Dubbelram - 02.JPG (111.41 KiB) Visad 8054 gånger

Tidigare än så var det inte alldeles ovanligt att man förstärkte ramen med träinlägg så som på denna 3 1/2 tons Sterling från 1918.
Även en Atterbury från 1911 hade ram med träförstärkning på samma sätt.

Sterling 3.5 ton - 1918 - Ch # 3806 - Dubbelram med träförstärkning.JPG
Sterling 3.5 ton - 1918 - Ch # 3806 - Dubbelram med träförstärkning.JPG (109.18 KiB) Visad 8054 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Dubbelram före Scanias tid

Inläggav Anders » 29 mar 2012, 23:59

Himla intressant!

Har aldrig sett någon liknande konstruktion av fjädring? Undrar vad det kan vara för fördelar?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 30 mar 2012, 09:27

Luftgummi fram och helgjutna bak förekom en del, bl a har vi en brandbil här i Sverige med den lösningen. Det var i brytningstiden åren runt 1920 enbart lastbilar som hade kedjedrift och helgjutna däck kvar och det blandades friskt även med kardandrift, lite även på beställarens önskemål. Helgjutna däck så sent som 1929 har jag dock inte sett då perioden var borta runt 1925 här i landet. Bilen på bilden verkar i det här avseende lite omodern!

Den övre fjädringen kallas kvartselliptisk och det ovanliga är väl att den är i kombination med den vanliga bladfjädringen?

Den fördel jag kan se är att den övre fjädern inte ingår i den avfjädrade delen som rör sig, d v s lägre rörlig vikt och med säkerhet bättre egenskaper mot egenresonansproblem (studs). Likaså att en olastad bil går mjukare och behagligare vilket nog behövdes med de däcken!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 30 mar 2012, 12:12

Om man får vara lite OT, så satt jag precis och kikade på Scanias bildarkiv. Och där finns det en stegbil som levererades så sent som 1939(!) med massiva ringar.
Det kan inte ha varit direkt behagliga utryckningar längs gatstenarna...

http://imagebank.scania.com/detailinf.jsp?Name=3-11011

Ander
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 31 mar 2012, 09:47

Hej Ander !

Kan tyckas märkligt men... kriget hade börjat och kronan drog nog in det mesta av vad som fanns av vanliga däck? Kan nog inte ha varit Scanias eller köparens mening att bilen skull ha utrustas på detta sätt.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Roger Larsson » 31 mar 2012, 11:03

Anders Ason skrev:
Hej Ander !

Kan tyckas märkligt men... kriget hade börjat och kronan drog nog in det mesta av vad som fanns av vanliga däck? Kan nog inte ha varit Scanias eller köparens mening att bilen skull ha utrustas på detta sätt.

Jag tror att det mer var att få så stor stabilitet som möjligt samt att eliminera punkteringar.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Anders » 31 mar 2012, 16:07

Roger Larsson skrev:Jag tror att det mer var att få så stor stabilitet som möjligt samt att eliminera punkteringar.

Vill minnas att den bilen finns omnämnd i boken "från larmklocka till blåljus"(?) och att det var just pga punkteringsrisken som man valt massiva ringar. Undrar om inte tillverkaren av ringarna hetter Overman?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Återgå till Allmänt Veteransnack