Lindénkran

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lindénkran

Inläggav FreddeLex » 16 mar 2012, 12:33

I går var jag i Holmsund och lasten blev lossad av en Lindénkran monterad på en Volvo Titan Turbo.
Kranföraren sa att bilen hade varit ca:10 år när den fick bli bärare av kranen i början av -70 talet.
Han hade kört den till Holmsund dagen innan men det var lite problem med kärvande broms på vänsterframhjul.
Sista året hade dom flyttat kranen 3 gånger mellan olika byggen men dessförinnan stod den på samma plats i 2 år.
Synd på dessa bilar att dom blir så buckliga och vandaliserade när dom står på byggena.Be-Ge- hytten visade tecken på att väder och vind har påbörjat nedbrytningsprocessen...höger bakruta hade ramlat in en bit i hytten.
Men No-Spin bakaxeln fungerade perfekt!!! Enligt kranföraren ville bilen helst gå rakt fram 8)
Jag noterade direkt att det var en navreduktion på denna bil som jag inte kände igen,hur vanligt var det med navreduktion på Titan?
Bilagor
2012-03-15 14.43.47_1.jpg
2012-03-15 14.43.47_1.jpg (89.56 KiB) Visad 6106 gånger
2012-03-15 12.52.30_1.jpg
2012-03-15 12.52.30_1.jpg (143.23 KiB) Visad 6106 gånger
2012-03-15 12.41.32_1.jpg
2012-03-15 12.41.32_1.jpg (133.51 KiB) Visad 6106 gånger
Volvo FB88 -67
FreddeLex
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
Ort: Lit, Jämtland

Re: Lindénkran

Inläggav Per Thomson » 16 mar 2012, 13:12

Intressanta foton!
Jag håller med om att det är synd att dessa bilar oftast är så misshandlade.

Navreduktionen hörde väl egentligen till utvecklingen av ett helt nytt lastbilstänk hos Volvo, "System 8" men hann bli klar i förtid så den kunde levereras på de sista 495:orna. Vid 20 000 mils körning var det dags för renovering av navreduktionen på min FB88:a. FB88:an erhöll dessutom en "riktig" diffrentialspärr som fick användas flitigt många gånger i vinterväglag över bergspasset mellan DDR och Tjeckoslovakien.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Lindénkran

Inläggav Lars-Gunnar » 22 mar 2012, 23:35

Jag tänker att den forna lastbilen då den fick kranen monterad blev betraktad som ett arbetsredskap varför man per automatik blir mindre aktsam.

Det ser ju ut att inte vara helt ute med den men det är ju en katastrof om den sällsynta BeGe-hytten har börjat krackelera. Hytten som ju har blivit mer svår att få tag i. De som finns är ju inte så mycket bättre än många.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Lindénkran

Inläggav kiiw67 » 23 mar 2012, 15:21

viewtopic.php?f=1&t=4051


Finns visst Lindénkranar lite här och där... Har dock inte en susning vilken hytt det är på mina 3 skogsfynd.... Synd att det är mer än rost och röta som tär på skogsfynden... Se även åvan bifogade länk.
Bilagor
kranbil2.2.JPG
se även: http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=4051
kranbil2.2.JPG (40.78 KiB) Visad 5907 gånger
Kranbil1.1.JPG
Kranbil1.1.JPG (46.13 KiB) Visad 5907 gånger
Vill ha en N88 eller N86 i funkande bruksskick!!
kiiw67
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 apr 2011, 11:46
Ort: Hudiksvall

Re: Lindénkran

Inläggav Lars-Gunnar » 23 mar 2012, 22:33

Ja, det mest nedbrytande är att låta det växa igen där fordonet står och låta träd få gro. det är lätt att se på en husvagn som stått under ett träd över sommaren. Alldels svartbrunt hinner det bli. Hytten på "din" bil en en Nyströmshytt från Umeå. Detta fabrikat blev standard på Volvo ända till Titanens/N88:ans slut.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster