Titanen hade så vitt jag minns 10 växlar framåt och 2 bakåt. Det var ju en rangelåda i lastbilen om jag förstått rätt och den el-pneumatiskt manövrerade växlingen via röda knappen var ju till för fördelningen. Detta gällde även Viking Turbo. 5 växellägen fanns inklusive backen. Om vi säger att den röda knappen blivit nertryckt först efter en växling till 5:an och så knappen ner, kan man då säga att 5 är högväxel och alla växlar inom spliten är högväxel eller är det bara 5:e växeln som är ”högväxel”? Sedan växlar föraren till låga 7:an via att först välja växel 2 växel och dra upp den röda knappen. Då har han alltså varit inne på hög och låg och rört sig med de växlar som gällt inom spliten och rangelådan..
Jag har åkt med min far men jag är inte säker på mitt minne. Det är 60 år sedan. Sedan såg jag Volvos Turbo N12 som körde grus och där man demonstrerade växlingarna. Jag begrep inte ett smack (Hörde inget) men det var ju att växla sen föra upp en spak på instrumentbrädan sedan ner med densamma. Sen stannade demonstratören i ett motlut och flyttade fram en spak (förmodligen inkoppling av differentialen) Jag tyckte det blev verkligen omständligt och det var då jag tänkte på Volvos tidigare växellådor, inget konstigt alls
Skulle vara trevligt om någon välskrivande person kunde beskriva hur Volvos växelåda med den där gummiklädda spliten fungerade. Om man skulle starta med 52 ton hur skulle det då se ut och om vi säger att vägen är lätt kuperad hur skulle det se ut. Om man sedan med samma last har accelererat till 70 km/tim vilken växel? Finns det någon i detta forum som har kört med en Titan för 55 år sedan?
Det kanske låter knasigt men jag har åkt med men glömt hur man använde hög och låg och rätta mig gärna om jag svamlat.
Tack på förhand
Lars-Gunnar